1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Uwzględnianie potrzeb i możliwości każdego dziecka podczas wspólnych zabaw.
- Modelowanie prawidłowych i bezpiecznych zachowań podczas zabaw na sali.
- Próby poruszania się parami, pociągiem, ułatwiające bezpieczne przemieszczanie się pomiędzy salami
- Zachęcanie do współpracy z innymi dziećmi podczas zabawy, wymienianie się zabawkami, wspólne układanie klocków
- ontynuacja nauki nawyku sprzątania zabawek po zakończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika, a zabawki odkładamy na półkę
- Próby samodzielnego spożywania posiłków w tym posługiwania się łyżeczką i kubkiem
- Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – myjemy rączki i buzię
- Kontynuowanie przyzwyczajania do nocnikowania, poprzez wykorzystywanie pozytywnych komunikatów i gestów. Próby wydłużania czasu spędzanego na nocniku.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Próby wskazywania przedmiotów znajdujących się w sali.
- Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków o tematyce zimowej
- Rozwijanie mowy biernej poprzez czytanie książeczek o zimowych zabawach na śniegu: sanki, lepienie bałwanka
- Próby naśladowania odgłosów zwierząt- miau, hau, mu, koko, ćwir
- Aranżowanie zabaw z wykorzystaniem: -książeczek, obrazków- wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach znajdujących się na obrazkach, zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania
- Kontynuowanie nauki rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”
- Naśladowanie prostych ruchów ciała, np. kręcenie głową oznacza „nie wolno” oraz proste czynności typu pożegnanie „papa”, podanie rączki. Opiekunka pokazuje i zachęca do powtarzania gestów.
- Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie piórek
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne:
- Budowanie wieży z klocków piankowych, piętrzenie, burzenie
- Stymulowanie do chwytania zabawek oraz postukiwania, przekładania z ręki do ręki, rzucania - ćwiczenie chwytania dowolnego i pod kontrolą wzroku
- Układanie prostych dwuelementowych układanek wkładanych z uchwytem, stymulujące rozwój chwytu pęsetkowego
- Piętrzenie i szeregowanie klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzyjnego kontrolowania ruchów
- Ćwiczenie czynności wkładania mniejszych elementów w większe. Opiekunka czuwa nad poprawnym manipulowaniem
- Labirynt – przesuwanie koralików według jednej drogi- ćwiczenie ruchów palców, nadgarstka, dłoni
- Próby nauki turlania bączków – ćwiczenia koordynacji ruchów
4. Zajęcia umuzykalniające:
- Śpiewanie piosenek przez opiekunkę i zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt muzyki
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Sanna”, „Tupu, tup po śniegu”, „Biały walczyk”, „W karmniku”, „Ptaszki w zimie”.
- Dalsze próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy zimowych piosenkach
- Dowolne tańce przy muzyce karnawałowej
- Słuchanie kołysanek dla dzieci ułatwiających wyciszenie i zasypianie
5. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Wspomaganie dzieci rozpoczynających chodzenie poprzez prowadzenie za rączki i wykorzystanie chodzika
- Dzieci samodzielnie chodzące- Stwarzanie przestrzeni do swobodnego chodzenia po sali, wzmacniania mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg.
- Nabywanie umiejętności poprawnego siedzenia w kole, na dywanie
- Ptaszki w karmniku” – dzieci przy muzyce udając ptaszki chodzą po sali a następnie kucają i zbierają „ziarenka”
- Zabawy wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe :próby toczenia i rzucania piłki
- Zachęcanie dzieci do wykonywania prostych ruchów naśladowania gestów oraz świadomego kontrolowania ciała: machanie rączkami, klaskanie, ruchy głową
- Zachęcanie do raczkowania – układanie kolorowych zabawek na dywanie – „wyścigi do zabawki”
- Zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała podczas prób łapania baniek mydlanych, balonów
- Próby pokonywania przeszkód na drodze: omijanie kręgli, przechodzenie przez zabawkę
- Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkami
6. Zabawy paluszkowe:
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw: Rak, Sroczka, Świeci gwiazdka.
- Zapoznanie z zabawą: „Małe rączki”.