1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” i „Do widzenia”, używania słów; proszę, dziękuję, przepraszam.
- Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze, porządkowanie zabawek.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji – doskonalenie nawyku wspólnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby. Próby samodzielnego zgłaszania potrzeb fizjologicznych a także korzystania z toalety.
- Ćwiczenie samoobsługi: samodzielne picie z kubka, posługiwanie się łyżką, widelcem.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
- Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Wspólne słuchanie wiersza „Styczeń”.
- Słuchanie krótkich utworów literackich o tematyce zimowej „Bałwan śniegowy”, „Spacer maluchów”.
- Poznajemy zwierzęta, które trzeba dokarmiać zimą. Dzieci poznają co jedzą zwierzęta.
- Czytanie wierszy o dokarmianiu leśnych zwierząt: „Domek dla ptaszków”, „Biegały ptaszki” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Czytanie bajek i wierszy o babci i dziadku, oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka.
- Utrwalenie pojęć „śnieg”, „zima”, „mróz”, obserwowanie padającego śniegu.
- Nauka wiersza „Spacer maluchów” – ćwiczenia pamięci.
- Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące zimą w przyrodzie.
- Pory roku – nauka nazw i charakterystyka.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
- Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
- Budowanie z klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów – rozwijanie wyobraźni.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” – utrwalanie pojęć wysoki i niski.
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
- Karmnik dla ptaków – praca z użyciem kolorowej bibuły i gotowych elementów.
- Laurka dla babci i dziadka – malowanie farbami za pomocą rączek.
- Zimowy krajobraz – metoda wyklejania watą.
- Ptaszki na gałęzi – praca plastyczna z odciśnięciem na papierze dłoni w farbie.
- Zabawa z kostkami lodu. Z lekko zamarzniętą wodą. Omówienie właściwości. Jaka jest? Zimna/ciepła/mokra/sucha/twarda/miękka?
- Ciepła rękawiczka – praca plastyczna na gotowym szablonie rękawiczki.
- Zwierzątka zimowe – oklejanie rolki gotowymi elementami.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Codzienny pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Śniegowy bałwan” – pokazywanie części ciała.
- Zabawa ruchowo – naśladowcza: naśladowanie zwierząt – ptaków dziobiących ziarno, saren – chodzenie na czworaka.
- Naśladowanie ruchem zabaw zimowych: jazda na nartach, łyżwach, sankach.
- Zabawy ruchowe ze śpiewem piosenki: „Zima, zima, zima”, „Chłopcy, dziewczęta – karuzela”.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu: chód na palcach, pietach, na krawędziach bocznych stopy, chodzenie po jeżykach.
- Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
- Zabawa z chustą animacyjną.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Nauka piosenki „Buch w śnieżny puch”.
- Nauka piosenki z pokazywaniem: „Migu, migu”.
- Tańce w kole przy piosenkach zimowych: „Tup, tup, tup po śniegu”, „Sanna”, „Hej, biały walczyk”.
- Słuchanie piosenek o tematyce zimowej.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Zabawa instrumentami muzycznymi, śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
6. Zajęcia paluszkowe:
- „Wieża z rąk” – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi, wspólnej zabawy.
- Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”
- „Idzie myszka do braciszka” -kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała
- Pobudzanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (praca oka i ręki jednocześnie)
- „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej
- Nauka wyliczanki „Ten duży”