1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Kształcenie umiejętności słuchania innych - zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie, nauka sygnalizowania chęci wypowiedzi poprzez podnoszenie ręki do góry.
- Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych, wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w żłobku używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, używania słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoja kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
- Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze.
- Doskonalenie samodzielnego jedzenia - opanowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką, widelcem, czekanie aż wszyscy zjedzą posiłek.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby. Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych, a także samodzielne korzystanie z toalety.
- Podejmowanie działań na rzecz grupy - utrzymanie porządku wśród zabawek. Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- doskonalenie nawyku wspólnej zabawy - zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
- Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi
i opiekunkami. - Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych, rozwój poznawczy:
- Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną „Wiosna”, „Kwiecień”, „Słoneczko coraz wyżej”, „Ślimak” i „Motyl”.
- Czytanie bajki „Koszyczek ogrodniczki”- poznanie nazwy warzyw- wzbogacanie zasobów słów.
- Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie na wiosnę: zielone liście na drzewach i trawa, pierwsze kolorowe kwiaty, śpiew ptaków, świecące słońce, tęcza, coraz cieplejsze dni.
- Zapoznanie dzieci z pojęciem emocji, uczuć na prostych przykładach (jestem szczęśliwy-uśmiecham się, jest mi smutno-płaczę, jestem zły-krzyczę).
- Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy- powtarzamy wyrazy dźwiękonaśladowcze w rymowankach czytanych przez opiekunkę „Żaby i bocian”.
- Czytanie bajeczek i oglądanie ilustracji ze żłobkowej biblioteczki- opowiadanie przeczytanych bajeczek- rozwijanie mowy biernej i czynnej oraz ćwiczenie pamięci.
- Utrwalamy poznane kolory ( żółty, czerwony, niebieski, zielony) - ćwiczenia spostrzegawczości.
- Ćwiczenia kształtujące wymowę:
- ćwiczenia logopedyczne - „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem.
- Ćwiczenia oddechowe: „Male i duże piórek podróże ”- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu, wdychanie powietrza przez nos i wydychanie ustami.
- Ćwiczenia artykulacyjne: zabawa „Co mówią zwierzęta ”- Naśladujemy odgłosy zwierząt (kle kle, kum kum, be be, mu mu).
- Czytanie wierszyka „Do biedronki przyszedł żuk”- pogadanka na temat zwierzątek zamieszkujących wiosenna łąkę. Zapoznanie dzieci z postaciami: biedronki, pszczoły.
- Obserwacja ptaków- nasłuchiwanie i próba rozpoznawania odgłosów w parku. Wyrabianie pozytywnego stosunku do ptaków: otaczanie opieką gniazd i młodych piskląt.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty - rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
- „Zgadnij co to”- rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku - poznawanie właściwości przedmiotu: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
- „Zabawy tematyczne: zabawa w gotowanie, sklep, mechanika, itp. naśladowanie czynności pokazanych przez opiekunkę.
- Układanie drewnianych puzzli, układanek- dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i strukturze.
- Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
- Zabawa konstrukcyjna „Domek zająca” - budowanie z użyciem klocków waflowych piankowych lub plastikowych.
- „Układamy książki”- segregowanie ich od największej do najmniejszej.
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
- Praca plastyczna:
- „Zając” – praca przestrzenna naklejanie gotowych elementów (talerzyk, wąsy, uszy).
- „Tęcza” – naklejanie na kartce gotowych kolorowych pasków.
- „Bocian” – wykorzystanie płatków kosmetycznych i kolorowego papieru.
- Kolorujemy kredkami wiosenne kwiaty.
- „Pszczółka Maja”- malowanie farbami ilustracji oraz doklejanie czarnych pasków.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach, piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
- „Poranna gimnastyka”- ćwiczenia tułowia, skłony, skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo- doskonalenie motoryki.
- Spacery po parku w poszukiwaniu wiosny- obserwujemy zmiany pogodny i szukamy pierwszych wiosennych kwiatów, zielonych listków oraz słuchamy śpiewu ptaków. Zwrócenie uwagi na cieplejszą porę roku, lżejsze ubieranie. Zabawy na świeżym powietrzu- zabawy na placu zabaw.
- Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki do piosenki „Zielona wiosna”.
- „Ptaszki wracają do gniazd”- zabawa z elementem orientacyjno -porządkowym, ćwiczenie orientacji i reagowania na sygnał.
- Zabawa ruchowa z elementami równowagi „ Omiń kałużę”, „Przejście po kamieniach”.
- Ćwiczenia z elementami czworakowania- przechodzenie przez tunel oraz zabawy z chustą animacyjną.
- Zabawa ruchowa z elementami rzutu, celowania- zabawy z piłeczkami „Kto dalej”, „Celuj uważnie, „Podaj-złap”.
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał „STOP”.
- Zabawy integracyjne „ Baloniku”, „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź”, „Lisek”, „Koła autobusu”.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Idzie do nas wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna”, „Kle kle boćku”, „Łączka w kwiatki”, „Kwiecień plecień”.
- Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
- „Wiosenna kapela”- wykorzystanie instrumentów muzycznych (cymbałki, tamburyn, grzechotka, bębenek, itp.).
- Zabawa rytmiczno- ruchowa „My jesteśmy krasnoludki”.
- „Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej.
- Ćwiczenia słuchowo-rytmiczne- podskoki w rytm klaskania- zwrócenie uwagi na rytm szybki i wolny.
6. Zabawy paluszkowe:
- „Pięć małpek”, „Ptaszki” Wiosenna burza”- poprawianie sprawności manualnej i ruchowej - wzbogacanie repertuaru ruchów, umacnianie reakcji dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch.
- „Idzie pająk do góry”- samodzielne opowiadanie przez dzieci.
- Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz” - wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy.
- Utrwalenie zabawy „Pada deszczyk”.
- „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
- Nauka zabawy paluszkowej „Budujemy dom”.