Kwiatki1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Kształcenie umiejętności słuchania innych - zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie, nauka sygnalizowania chęci wypowiedzi poprzez podnoszenie ręki do góry.
  • Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych, wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w żłobku używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, używania słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoja kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
  • Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze.
  • Doskonalenie samodzielnego jedzenia - opanowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką, widelcem, czekanie aż wszyscy zjedzą posiłek.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby. Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych, a także samodzielne korzystanie z toalety.
  • Podejmowanie działań na rzecz grupy - utrzymanie porządku wśród zabawek. Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- doskonalenie nawyku wspólnej zabawy - zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
  • Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi
    i opiekunkami.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych, rozwój poznawczy:

  • Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną „Wiosna”, „Kwiecień”, „Słoneczko coraz wyżej”, „Ślimak” i „Motyl”.
  • Czytanie bajki „Koszyczek ogrodniczki”- poznanie nazwy warzyw- wzbogacanie zasobów słów.
  • Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie na wiosnę: zielone liście na drzewach i trawa, pierwsze kolorowe kwiaty, śpiew ptaków, świecące słońce, tęcza, coraz cieplejsze dni.
  • Zapoznanie dzieci z pojęciem emocji, uczuć na prostych przykładach (jestem szczęśliwy-uśmiecham się, jest mi smutno-płaczę, jestem zły-krzyczę).
  • Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy- powtarzamy wyrazy dźwiękonaśladowcze w rymowankach czytanych przez opiekunkę „Żaby i bocian”.
  • Czytanie bajeczek i oglądanie ilustracji ze żłobkowej biblioteczki- opowiadanie przeczytanych bajeczek- rozwijanie mowy biernej i czynnej oraz ćwiczenie pamięci.
  • Utrwalamy poznane kolory ( żółty, czerwony, niebieski, zielony) - ćwiczenia spostrzegawczości.
  • Ćwiczenia kształtujące wymowę:
    • ćwiczenia logopedyczne - „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem.
    • Ćwiczenia oddechowe: „Male i duże piórek podróże ”- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu, wdychanie powietrza przez nos i wydychanie ustami.
    • Ćwiczenia artykulacyjne: zabawa „Co mówią zwierzęta ”- Naśladujemy odgłosy zwierząt (kle kle, kum kum, be be, mu mu).
  • Czytanie wierszyka „Do biedronki przyszedł żuk”- pogadanka na temat zwierzątek zamieszkujących wiosenna łąkę. Zapoznanie dzieci z postaciami: biedronki, pszczoły.
  • Obserwacja ptaków- nasłuchiwanie i próba rozpoznawania odgłosów w parku. Wyrabianie pozytywnego stosunku do ptaków: otaczanie opieką gniazd i młodych piskląt.

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty - rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
  • „Zgadnij co to”- rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku - poznawanie właściwości przedmiotu: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
  • „Zabawy tematyczne: zabawa w gotowanie, sklep, mechanika, itp. naśladowanie czynności pokazanych przez opiekunkę.
  • Układanie drewnianych puzzli, układanek- dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i strukturze.
  • Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
  • Zabawa konstrukcyjna „Domek zająca” - budowanie z użyciem klocków waflowych piankowych lub plastikowych.
  • „Układamy książki”- segregowanie ich od największej do najmniejszej.
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
  • Praca plastyczna:
    • „Zając” – praca przestrzenna naklejanie gotowych elementów (talerzyk, wąsy, uszy).
    • „Tęcza” – naklejanie na kartce gotowych kolorowych pasków.
    • „Bocian” – wykorzystanie płatków kosmetycznych i kolorowego papieru.
    • Kolorujemy kredkami wiosenne kwiaty.
    • „Pszczółka Maja”- malowanie farbami ilustracji oraz doklejanie czarnych pasków.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach, piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
  • „Poranna gimnastyka”- ćwiczenia tułowia, skłony, skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo- doskonalenie motoryki.
  • Spacery po parku w poszukiwaniu wiosny- obserwujemy zmiany pogodny i szukamy pierwszych wiosennych kwiatów, zielonych listków oraz słuchamy śpiewu ptaków. Zwrócenie uwagi na cieplejszą porę roku, lżejsze ubieranie. Zabawy na świeżym powietrzu- zabawy na placu zabaw.
  • Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki do piosenki „Zielona wiosna”.
  • „Ptaszki wracają do gniazd”- zabawa z elementem orientacyjno -porządkowym, ćwiczenie orientacji i reagowania na sygnał.
  • Zabawa ruchowa z elementami równowagi „ Omiń kałużę”, „Przejście po kamieniach”.
  • Ćwiczenia z elementami czworakowania- przechodzenie przez tunel oraz zabawy z chustą animacyjną.
  • Zabawa ruchowa z elementami rzutu, celowania- zabawy z piłeczkami „Kto dalej”, „Celuj uważnie, „Podaj-złap”.
  • Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał „STOP”.
  • Zabawy integracyjne „ Baloniku”, „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź”, „Lisek”, „Koła autobusu”.

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Idzie do nas wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna”, „Kle kle boćku”, „Łączka w kwiatki”, „Kwiecień plecień”.
  • Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
  • „Wiosenna kapela”- wykorzystanie instrumentów muzycznych (cymbałki, tamburyn, grzechotka, bębenek, itp.).
  • Zabawa rytmiczno- ruchowa „My jesteśmy krasnoludki”.
  • „Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej.
  • Ćwiczenia słuchowo-rytmiczne- podskoki w rytm klaskania- zwrócenie uwagi na rytm szybki i wolny.

6. Zabawy paluszkowe:

  • „Pięć małpek”, „Ptaszki” Wiosenna burza”- poprawianie sprawności manualnej i ruchowej - wzbogacanie repertuaru ruchów, umacnianie reakcji dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch.
  • „Idzie pająk do góry”- samodzielne opowiadanie przez dzieci.
  • Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz” - wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy.
  • Utrwalenie zabawy „Pada deszczyk”.
  • „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
  • Nauka zabawy paluszkowej „Budujemy dom”.