Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze.
Doskonalenie czynności samoobsługowych: indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy.
Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „idziemy parami”, siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków.
Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi i opiekunkami. Zachęcanie do nawiązywania interakcji z opiekunem i rówieśnikami.
Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m.in. rytuał powitania i pożegnania używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze, porządkowanie zabawek.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi angażując je w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
„Kuchareczka” – rozpoznawanie przedmiotów wykorzystywanych w pracach kuchennych. Nazywanie ich i określanie, do czego służą. Przedstawianie dzieciom ilustracji kuchni zapoznanie z jej wyglądem oraz wyposażeniem,
„Łyżki”- ćwiczenia klasyfikacyjne - segregacja łyżek według wielkości, prawidłowe posługiwanie się wyrazami: duża, mała. „Pomieszane sztućce”- segregowanie sztućców i rozkładanie ich do odpowiednich pojemników.
Słuchanie opowiadań, bajek i wierszy: „Luty”, „Gość”, „Łyżka i widelec”, „Kokardka”, „Ciekawski kotek”, „Leciutki żarcik”, „Bal przebierańców”- kształtowanie wyobraźni oraz odpowiadania na pytania dotyczące tekstu.
„Przyjęcie dla lalek” – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań.
„Gdzie schowało się zaczarowane jabłko”- kształtowanie spostrzegawczości oraz orientacji w przestrzeni.
Wspólne oglądanie bajek i baśni zgromadzonych w kąciku książki. Dzieci nazywają co widzą na rysunkach.
„Czy znasz swoje ciało”- szybka orientacja w schemacie własnego ciała z pokazywaniem i nazywaniem części ciała.
„Przeciwieństwa”- dobieranie w pary ilustracji przeciwstawnych np. biały – czarny, cienki – gruby, duży – mały, szeroki – wąski, ciężki – lekki, długi – krótki.
Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
„Fasola i Groch” – zabawa manipulacyjna polegająca na segregowaniu nasion i wkładaniu ich do odpowiednich pojemników.
Tworzenie prostych budowli z klocków, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, usprawnianie pracy dłoni – palce i nadgarstki.
„Bałwanek z wacików” – praca z użyciem wacików kosmetycznych, kolorowego papieru oraz gotowych elementów.
„Robimy kluseczki” – lepienie z kolorowej plasteliny.
Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, gwiazda) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
„Król i Królowa” – malowanie postaci kolorowymi farbami.
Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni. Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów.
Układanie oraz budowanie z klocków piankowych, waflowych i drewnianych o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
„Niedźwiadek polarny” – przyklejanie futerka misiowi za pomocą białych kawałków bibuły.
„Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
„Posłuszne gazety” – zabawa utrzymująca równowagę i kształtująca prawidłową postawę ciała, zwrócenie uwagi na zmianę tępa w przemieszczaniu się oraz ćwiczeni koordynacji wzrokowej.
Przejdź przez tunel – zabawa z elementami czworakowania; zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
Pobyt na świeżym powietrzu- wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
„Wesołe i smutne kotki”- zabawa z elementami czworakowania wzbogacony o gestykulację mimiki twarzy.
„Wędrująca piłka”- nauka przekładania piłki nad głowa oraz pod nogami.
„Utrzymaj równowagę”- utrzymanie prawidłowej postawy ciała stojąc na jednej nodze oraz z ramionami wyciągniętymi w bok.
Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”, „Sroczka”, „Tu płynie rzeczka”.
„Idzie myszka do braciszka” – kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała. Pobudzanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (praca oka i ręki jednocześnie).
„Masuje, masuje” – budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.