1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Przygotowanie do życia w grupie społecznej przez wdrażanie do zgodnej zabawy.
- Doskonalenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków. Właściwe posługiwanie się sztućcami. Zwracanie uwagi na właściwą postawę przy stole
- Rozwijanie umiejętności słuchania innych – zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie
- Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
- Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się: „jedziemy pociągiem”, „idziemy parami
- Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów. Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką
- Kształtowanie nawyku mycia rąk i buzi po zabawie, przed i po posiłkach oraz po skończonej toalecie
- Nauka zgodnego zachowania się w grupie – utrwalanie pozytywnych zachowań wobec innych: nie zabieranie zabawek, nie przepychanie się, czekanie na swoją kolej
- Zachęcanie do sygnalizowania potrzeb fizjologicznych.
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
- Kształtowanie nawyków porządkowych – odkładamy zabawki na swoje miejsce, zasuwamy krzesełka po wstaniu od stolika
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna
- Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabawy na placu zabaw
- Sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi laurkami
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Radośnie świętujemy Dzień Dziecka – pogadanka na temat ich święta
- Czytanie wierszyków: „Pierwszy czerwca -”, „ Murzynek Bambo”
- „Wszystkie dzieci nasze są” – zwrócenie uwagi na dzieci z różnych stron świata: wygląd, kolor skóry, ubiór. Rozmowa na temat różnic między dziećmi na kuli ziemskiej.
- Czytanie bajeczek wybranych samodzielnie przez dzieci – próby wypowiedzi na temat przeczytanych utworów – poszerzanie słownictwa Rozwijanie zainteresowania dzieci książkami. Oglądanie i czytanie książeczek ze żłobkowej biblioteki.
- „Moje ulubiona książeczka” – zachęcanie dzieci do indywidualnych wypowiedzi na temat swoich książeczek – budowanie pewności siebie poprzez występy przed rówieśnikami
- „W bajkowej krainie książek” – rozpoznawanie i nazywanie bohaterów znanych bajek
- „Do kogo należą te przedmioty?” – ćwiczenia klasyfikujące – łączenie obrazków przedstawiających baśniowe postacie z odpowiednimi rekwizytami
- Wprowadzanie słownictwa związanego z Latem – zabawy w ogrodzie, na placu zabaw, odpoczynek nad wodą,
- „Nadeszło Lato ” – rozmowa kierowana na temat zmian zachodzących w przyrodzie
- Czytanie wierszyków i bajeczek ze żłobkowej biblioteki o letniej tematyce: „Tęczowe lato”, „Biedronka i żuk” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Loteryjka obrazkowa – „Co pasuje do lata?” Oglądanie obrazków, nazywanie ich i odpowiednie klasyfikowanie
- „Zbieramy muszelki” – zabawa liczbowa – utrwalanie nauki liczenia do trzech
- „Letnia burza” – ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piórek
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej
- „Bajkowe puzzle” – układanie bajkowych postaci z elementów różnej wielkości i kształtu
- Układamy książki – nauka segregowania od najmniejszej do największej
- Tworzenie konstrukcji przestrzennych z klocków typu: wafle lub lego.
- Budowanie zamków i babek z piasku
- Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie - stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej,
- Zaczarowany świat dziecka – praca plastyczna z wykorzystaniem kawałków gąbki
- „Mój książkowy przyjaciel ” – kolorowanie ulubionej baśniowej postaci
- „Zakładka do książki” – przyozdabianie kolorowymi elementami o różnym kształcie i wielkości
- Laurka dla Taty – praca plastyczna z okazji Dnia Ojca - z wykorzystaniem kolorowego papieru.
- Lato czeka – praca plastyczna przy użyciu: kleju, papieru, bibuły.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Dziecięcy plac zabaw - gry i zabawy podczas obchodów Dnia Dziecka
- Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu- doskonalenie umiejętności poruszania się w parach i przy wężu; wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się.
- „Mój kolega robi…” – zabawa ruchowo - naśladowcza
- „Dziecięce igraszki” – zabawa z wykorzystaniem maty interaktywnej
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu- chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp.
- Z wizytą u „Małej Syrenki”- na rozłożonej chuście animacyjnej układamy papierowe rybki i podrzucamy (mocno, lekko), obserwujemy pływające rybki
- „Złap smoka za ogon” – zabawa bieżna
- Pobyt na świeżym powietrzu – dostarczanie pozytywnych emocji podczas zabaw w ogrodzie.
- Zabawy kształtujące refleks: „Słońce świeci – deszczyk pada”
- Zabawa ruchowa z elementami klasyfikacji – na dywanie opiekunka układa kwiatki z kolorowego papieru (czerwony, żółty, zielony, niebieski). Zadaniem dzieci jest dopasować kolorowe płatki do odpowiednich kwiatów
- Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny- zabawa „Jedź, stój”
- Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
- Zabawy z piłką: kopanie, rzucanie, turlanie, podawanie.
- Ćwiczenia muzyczno – ruchowe inscenizowane treścią piosenek, zachęcanie do naśladowania ruchów i gestów opiekuna.
- Zabawy dowolne na placu zabaw i w ogrodzie
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Baloniku”, „Stary Niedźwiedź”, „Kółko graniaste” - integrowanie grupy,
- Wspólne tańce w kole do piosenek „Wszystkie dzieci nasze są”, „Pierwszy czerwca”
- Zabawa instrumentami muzycznymi - próba grania na nich.
- Zabawy w rytm melodii: łączenie w pary, w koło, zmiany kierunku tańca
- Zabawy ruchowo-muzyczne przy piosenkach „Pszczółka Maja”, „W moim domku”
- Ilustracje ruchowe piosenek „Prawa ręka, lewa noga”, „Jadą misie”
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej – próby wyciszenia po wyczerpującej zabawie
- Wspólne tańce do piosenek: „Kolorowa piłka”, „Woogi - boogi”
- Zabawy kołowe, ruchowo – naśladowcze do dziecięcych przebojów.
- Co to za piosenka? – odgadywanie znanych dzieciom piosenek, wspólny śpiew i taniec przy utworach
6. Zajęcia paluszkowe:
- „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych: „Kanapka”, „Pająk”, „Sroczka”;
- Nauka wyliczanki „Paluszek”
Paluszek zginam, Paluszek prostuje
Paluszkiem ucho wskazuję… (oko, nos, buzię) - Zapoznanie z zabawą „Letnia burza”:
Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę.)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
(Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(Tupiemy stopami o podłogę.)