- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Adaptacja dzieci nowoprzyjętych do żłobka
- Zapoznanie opiekunek z nowymi dziećmi w żłobku
- Pobyt dziecka razem z rodzicem w żłobku
- Nawiązywanie kontaktów z rodzicami dziecka w celu lepszego poznania dziecka i jego upodobań, a także w celu złagodzenia stresu u rodziców i zmniejszenia obaw o dziecko
- Budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem a opiekunkami poprzez indywidualną zabawę
- Odwracanie uwagi dziecka od powodu płaczu i tęsknoty poprzez zainteresowanie go atrakcyjną zabawką
- Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Próby zapamiętywania i wypowiadania na głos imion dzieci i opiekunek
- Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów
- Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków związanych z jesienią
- Wprowadzanie słownictwa związanego z jesienią i zmianami zachodzącymi w przyrodzie jesienią - rozwijanie mowy biernej
- Rozwijanie mowy biernej poprzez wypowiadanie próśb i poleceń
- Zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania przedmiotów podczas oglądania książeczek
- Aranżowanie zabaw z wykorzystaniem obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach, próby znajdywania tych przedmiotów na sali
- Nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”
- Ćwiczenia oddechowe : dmuchanie piórek, skrawków papieru
- Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Zabawy piramidami, wkładanie obręczy.
- Budowanie wieży z klocków piankowych: piętrzenie, burzenie
- Dowolne zabawy klockami waflowymi rozwijające wyobraźnię i precyzyjne kontrolowanie ruchów
- Próby turlania bączków – samodzielnie i przy pomocy opiekunki
- Labirynt – przesuwanie kółek, samochodów według jednej drogi – ćwiczenie ruchów palców, nadgarstka, dłoni
- Ćwiczenie czynności wkładania mniejszych elementów w większe. Opiekunka czuwa nad poprawnym manipulowaniem.
- Stymulowanie reakcji sensoryczno-motorycznych: utrzymywanie w rączkach po jednej zabawce – postukiwanie nimi o siebie lub podłogę
- Dowolne zabawy w kącikach edukacyjnych: kuchnia, warsztat łazienka. Opiekunka pokazuje i czuwa nad poprawnym wykonywaniem odpowiednich czynności: gotowanie, mycie lalek itp.
- Próby kolorowania kredkami, próby malowania farbkami na kartce papieru
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka
- Pobudzanie do schylania, sięgania po zabawki
- Stwarzanie przestrzeni do swobodnego chodzenia po sali, wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg
- Nauka pokonywania przeszkód na drodze ( np. zabawek )
- Zabawy balonami, wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe
- Zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała podczas prób łapania balonów, baniek mydlanych
- Toczenie piłki w pozycji siedzącej, ćwiczenia rzutu piłką w pozycji stojącej
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej
- Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkami
- Spacery na świeżym powietrzu, dowolne zabawy na placu zabaw
- Zajęcia umuzykalniające:
- Zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt melodii podczas śpiewanych przez opiekunkę piosenek
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Pieski”, „ Słoneczko”, „Pszczółka”
- Próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy akompaniamencie
- Dowolne tańce przy muzyce dziecięcej
- Nauka wytwarzania dźwięków przy pomocy instrumentów perkusyjnych: bębenek, tamburyno, grzechotki
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci
- Zabawy paluszkowe:
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.
- Zapoznanie z zabawą: „Powitanie”
Witam Cię !
Jak się masz?
Już zabawy, już zabawy
Nadszedł czas, nadszedł czas!
Dorosły recytując pomaga dziecku ruszać palcami.