Żółte kurczaczki1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką i widelcem, czekamy aż wszyscy skończą posiłek.
  • Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze. Wdrażanie do porządkowania zabawek.
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”.
  • Doskonalenie umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych,

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych rozwój poznawczy:

  • Czytanie wierszy i bajek „Koszyczek ogrodniczki”- poznanie nazwy warzyw ”Wiosna”, „Kwiecień”, „Pisanki”, „Słonko coraz wyżej…” - rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu,
  • „Duża piłka, mała piłka”- ćwiczenia klasyfikacyjne, przeliczanie oraz porównywanie piłek.
  • Ćwiczenia kształtujące wymowę:
    • ćwiczenia logopedyczne- „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem,
    • ćwiczenia oddechowe: „Male i duże piórek podróże ”- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu,
    • ćwiczenia artykulacyjne: zabawa „Co mówią zwierzęta”- Naśladujemy odgłosy zwierząt (kle kle, kum kum, be be, mu mu),
  • Kontynuacja nauki figur geometrycznych- koło, trójkąt, kwadrat
  • Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź zwierzątko”, „Znajdź przedmiot pod kubeczkiem”.
  • Poznawanie kolorów (czerwony, zielony, żółty, niebieski) – zapoznanie dzieci z kolorystyka poprzez pokazywanie kolorowych wiosennych kwiatów.

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:Żółte kwiatki

  • Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków: budowanie domków, garaży mostów, pociągów,
  • Układanie drewnianych puzzli, układanek- dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie,
  • Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
  • Wpinanie kolorowych guziczków według wzoru umieszczonego na planszy.
  • Zabawa konstrukcyjna „Domek zająca” - budowanie z użyciem klocków waflowych piankowych lub plastikowych,
  • „Układamy książki”- segregowanie ich od największej do najmniejszej,
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
  • Praca plastyczna:
    • „Biedroneczki są w kropeczki”- Malowanie farbami ilustracji oraz doklejanie czarnych kropek,
    • Kolorujemy kredkami wiosenne kwiaty
    • „Piłka”- malowanie ilustracji kolorowymi farbami.
    • „Była sobie żabka mała”;- malowanie farbami ilustracji żabki,
    • „Bocian”- wyklejanie plastelina sylwety bociana

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • „Rób to co ja”- zabawa ruchowo- naśladowcza, Zabawa ruchowa w parach.
  • „Małe piłki, duże piłki” zabawa ruchowa z elementami podskoku,
  • „Toczymy piłkę do celu” zabawa z elementami toczenia, zabawa z wykorzystaniem piłki średniej wielkości,
  • Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki ,
  • „Kurki szukają ziarenek”;- zabawa orientacyjno- porządkowa,
  • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu (chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na bocznych krawędziach stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp)
  • „Poranna gimnastyka”- ćwiczenia tułowia, skłony, skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo- doskonalenie motoryki.

5. Zajęcia umuzykalniające:Chłopiec z dziewczynką grają w piłką

  • Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Idzie do nas wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna”
  • Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
  • Poznawanie dźwięków instrumentów muzycznych, próby grania na nich. ”Hałaśliwa i cicha muzyka”;- ćwiczenia rozwijające ekspresję motoryczno- brzmieniową,
  • „Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej,
  • Ćwiczenia i zabawy muzyczno – ruchowe do piosenki „Maszeruje wiosna”- marsz w kole wiązanym, marsz dookoła sali pojedynczo w rytmie słuchanej melodii.

6. Zabawy paluszkowe:

  • „Pięć paluszków rączka ma”- wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy
  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych : „Okulary” , „Pająk”, „Powitanie” itp.
  • „Moje palce”- ułatwianie orientacji w schemacie własnego ciała, dziecko uczy się, jak się nazywają i gdzie znajduję poszczególne części ciała.