1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką i widelcem, czekamy aż wszyscy skończą posiłek.
- Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze. Wdrażanie do porządkowania zabawek.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”.
- Doskonalenie umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych,
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych rozwój poznawczy:
- Czytanie wierszy i bajek „Koszyczek ogrodniczki”- poznanie nazwy warzyw ”Wiosna”, „Kwiecień”, „Pisanki”, „Słonko coraz wyżej…” - rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego, odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu,
- „Duża piłka, mała piłka”- ćwiczenia klasyfikacyjne, przeliczanie oraz porównywanie piłek.
- Ćwiczenia kształtujące wymowę:
- ćwiczenia logopedyczne- „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem,
- ćwiczenia oddechowe: „Male i duże piórek podróże ”- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu,
- ćwiczenia artykulacyjne: zabawa „Co mówią zwierzęta”- Naśladujemy odgłosy zwierząt (kle kle, kum kum, be be, mu mu),
- Kontynuacja nauki figur geometrycznych- koło, trójkąt, kwadrat
- Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź zwierzątko”, „Znajdź przedmiot pod kubeczkiem”.
- Poznawanie kolorów (czerwony, zielony, żółty, niebieski) – zapoznanie dzieci z kolorystyka poprzez pokazywanie kolorowych wiosennych kwiatów.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków: budowanie domków, garaży mostów, pociągów,
- Układanie drewnianych puzzli, układanek- dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie,
- Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
- Wpinanie kolorowych guziczków według wzoru umieszczonego na planszy.
- Zabawa konstrukcyjna „Domek zająca” - budowanie z użyciem klocków waflowych piankowych lub plastikowych,
- „Układamy książki”- segregowanie ich od największej do najmniejszej,
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
- Praca plastyczna:
- „Biedroneczki są w kropeczki”- Malowanie farbami ilustracji oraz doklejanie czarnych kropek,
- Kolorujemy kredkami wiosenne kwiaty
- „Piłka”- malowanie ilustracji kolorowymi farbami.
- „Była sobie żabka mała”;- malowanie farbami ilustracji żabki,
- „Bocian”- wyklejanie plastelina sylwety bociana
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- „Rób to co ja”- zabawa ruchowo- naśladowcza, Zabawa ruchowa w parach.
- „Małe piłki, duże piłki” zabawa ruchowa z elementami podskoku,
- „Toczymy piłkę do celu” zabawa z elementami toczenia, zabawa z wykorzystaniem piłki średniej wielkości,
- Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki ,
- „Kurki szukają ziarenek”;- zabawa orientacyjno- porządkowa,
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu (chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na bocznych krawędziach stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp)
- „Poranna gimnastyka”- ćwiczenia tułowia, skłony, skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo- doskonalenie motoryki.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Idzie do nas wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna”
- Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
- Poznawanie dźwięków instrumentów muzycznych, próby grania na nich. ”Hałaśliwa i cicha muzyka”;- ćwiczenia rozwijające ekspresję motoryczno- brzmieniową,
- „Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej,
- Ćwiczenia i zabawy muzyczno – ruchowe do piosenki „Maszeruje wiosna”- marsz w kole wiązanym, marsz dookoła sali pojedynczo w rytmie słuchanej melodii.
6. Zabawy paluszkowe:
- „Pięć paluszków rączka ma”- wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych : „Okulary” , „Pająk”, „Powitanie” itp.
- „Moje palce”- ułatwianie orientacji w schemacie własnego ciała, dziecko uczy się, jak się nazywają i gdzie znajduję poszczególne części ciała.