- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Utrwalanie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy; uczymy się szanowania zabawek, a także zasad korzystania z nich.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych, proszenie o dokładkę posiłku, ćwiczenie samodzielnego jedzenia i picia.
- Podejmowanie prób wspólnych zabaw.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
- Zapoznanie dzieci z pojęciem emocji, uczuć na prostych przykładach (jestem szczęśliwy-uśmiecham się, jest mi smutno-płaczę, jestem zły – krzyczę ).
- Wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” „Do widzenia”.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekunki.
- Zabawy naśladowczo-tematyczne: Kształtowanie umiejętności naśladowania czynności życia codziennego poprzez zabawę w kącikach tematycznych: wchodzenie w role społeczne, próby współdziałania z rówieśnikami, kształtowanie wyobraźni.
- Utrzymanie porządku w kącikach zabaw-zachęcanie poprzez pokaz i pochwałę do układania zabawek na wyznaczone miejsca.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- "Deszcz"- zabawa ortofoniczna na zgłoskach: chlap, chlup, plusk, szur, ciur, kap.
- Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia i zabawy logopedyczne usprawniające aparat mowy dziecka.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających wiejskie podwórko oraz zwierzęta.
- Poznawanie wybranych zwierząt hodowanych na wsi.
- Zabawa dydaktyczna „Jakie to zwierzę?” – poszerzanie słownika czynnego i biernego.
- Ćwiczenia ortofoniczne-recytując wiersz "Odgłosy zwierząt"- prowadząca prosi dzieci by jej podpowiadały jakie odgłosy wydają poznane zwierzątka:
"Odgłosy zwierząt"
Kotek miauczy miau, miau, miau.
Piesek szczeka hau, hau, hau.
Krowa muczy muu, muu, muu.
Gdzie cielątko? Tu, tu,tu.
Świnka kwiczy kwi, kwi, kwi.
A kurczaczek pi, pi, pi.
Baran beczy bee, bee, bee.
Mała kózka mee, mee, mee.
Kaczka kwacze kwa,kwa,kwa.
Konik rży iha, iha, iha.
Kura gdacze ko,ko ko.
Dziadek na to ho, ho, ho.
- Czytanie wierszy i bajek – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Doskonalenie umiejętności określania położenia elementów w przestrzeni, bierne posługiwanie się określeniami: nad, pod, obok.
- Bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie takich wartości wizualnych jak barwa, kolor, kształt.
- Pogadanka z pomocą ilustracji na temat jesiennej pogody, rozróżnianie zjawisk atmosferycznych: deszczu i słońca.
- Indywidualne rozmowy z dzieckiem, zwracanie uwagi na poprawną wymowę.
- Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne:
- Budowanie wiejskiej zagrody z klocków.
- Zabawa rozwijająca zmysł dotyku "Co ukryło się w dziupli”.
- Zabawy z piłką: turlanie, toczenie.
- Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo - ruchowej.
- Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów.
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Układanie puzzli i układanek drewnianych.
- „ Na wiejskim podwórku „ - kolorowanie kredkami wybranego zwierzątka.
- „Symbole narodowe” – poznajemy barwy flagi i godło.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo–fizycznego i zdrowotnego:
- Naśladujemy: kołyszące się na wietrze gałązki drzew, padający deszcz.
- Zabawa ruchowa "Kotki przechodzą przez płotek". Dzieci na czworakach udają kotki, jedno po drugim omijają płotek utworzony z krzesełek( ćwiczenia mięśni grzbietu, kończyn dolnych i górnych).
- Zabawa ruchowa "Coś Ty kotku chciał?"-podczas recytacji przez opiekunkę wiersza J.Tuwima "Kotek" dzieci naśladują zachowanie kotka: śpią, budzą się, wyciągają grzbiet w górę, piją mleczko, naśladują odgłosy kotka (miau).
- Zabawa ruchowa " koniki"- dzieci stoją obok krzesełek, trzymając się jedną ręką za oparcie. Na podany sygnał zginają jedną nogę w kolanie unosząc ją wysoko jak koniki(wyrabianie równowagi przy staniu na jednej nodze, wzmacnianie mięśni brzucha i kończyn dolnych).
- Zabawa ruchowa przy wyliczance: "Jedzie, jedzie pan".
- Zabawa ruchowa "Pieski śpią"- dzieci w siadzie klęczącym opierają głowę na dłoniach -"pieski śpią". Na sygnał opiekunki "pieski" budzą się i w klęku podpartym szczekają: hau, hau, hau (Ćwiczenie mięśni grzbietu i mięśni narządów mowy poprzez powtarzanie zgłoski "hau").
- Zabawy z piłeczkami-dzieci poruszają się na czworakach naśladując pieska. Popychają przed sobą piłeczki, na podany sygnał, dzieci siadają i podnoszą piłeczki, by pokazać, że żadna nie zginęła(Ćwiczenie uwagi, zręczności, kończyn dolnych i górnych).
- Ogólnorozwojowe ćwiczenia gimnastyczne, kładące nacisk na rozwój mięśni, utrwalające prawidłową postawę ciała, dynamikę ruchów, ogólną aktywizację, „rozruszanie” dzieci.
- Spacery po jesiennym parku.
- Zajęcia umuzykalniające:
- Zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt muzyki podczas słuchania piosenek.
- Wspólne tańce przy piosenkach: "My jesteśmy kotki dwa", "Kotek kłopotek"
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe listki”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew.
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Wujek Donald farmę miał ”, „Koza”.
- Cicho – głośno” „ Wolno - szybko” . Gra na instrumentach perkusyjnych we wskazanym przez nauczyciela tempie.
- Zabawy paluszkowe:
- „Co robi moja ręka”- usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi;
- „Grota misia” – poprawienie sprawności manualnej.
Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)
- „Małe rączki” - budowanie pozytywnych emocji u dzieci;
Dwie małe rączki klaszczą
A czasem się pogłaszczą
W kolanka zastukają
I dzieciom pomagają.