Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: czekanie na swoją kolej, nie zabieranie innym dzieciom zabawek.
Usprawnianie samoobsługi: samodzielność w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem.
Indywidualne zgłaszanie potrzeb fizjologicznych – nauka samodzielnego korzystania z toalety przez dzieci.
„Spotkanie z Mikołajem” – wyrabianie śmiałości i odwagi, kształtowanie nawyków kulturalnych.
Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na prośby i polecenia opiekuna.
Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
Nauka sposobu obchodzenia się z zabawkami i książkami- ich stałe miejsce, wdrażanie do porządkowania.
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
„W kopalni” – przedstawienie jak wygląda węgiel, do czego jest potrzebny oraz jak się go wydobywa
Czytanie wierszyków: „Górnik”, „Czapka górnika”.
„Święty Mikołaj wśród dzieci” – zapoznanie grupy z postacią, wyglądem i cechami charakterystycznymi na podstawie obrazków. Oswajanie dzieci ze zbliżającą się wizytą Mikołaja w żłobku.
„ W fabryce Świętego Mikołaja” – zapoznanie dzieci z miejscem, gdzie pracuje Święty Mikołaj oraz z jego pomocnikami z wykorzystaniem bajki „Fabryka Świętego Mikołaja” K. M. Wiśniewskiego.
Zapoznanie dzieci z rodzajami zabawek na podstawie wiersza A. Galickiej „Co przyniesie Mikołaj” - ćwiczenia ortofoniczne.
Nauka wiersza „ Mikołaj”: ćwiczenia pamięciowe
„Zimowa pogoda” – zabawa dydaktyczna: zapoznanie dzieci z ilustracjami przedstawiającymi cechy charakterystyczne dla zimowej aury (padający śnieg, wiatr, zawieja, zaspy).
"Które ubranko, na którą część ciała?" – opiekunka podnosi kolejne części ubioru zimowego a zadaniem dzieci jest pokazanie, na którą część ciała ją zakładamy.
Wprowadzanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia – stół wigilijny, choinka, szopka.
„Święta Bożego Narodzenia” – rozmowa kierowana
Świąteczny Wigilijny Stół – rozmowa z dziećmi na temat wyglądu wigilijnego stołu oraz przygotowywanie go wspólnie z dziećmi w grupie w kąciku kuchennym.
Czytanie bajek o tematyce świątecznej: „Świąteczne zamieszanie”, „Wesoła choinka” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
Wspólnie ubieramy choinkę – oglądanie ozdób choinkowych, zwrócenie uwagi na ich kształt, kolor, wielkość oraz delikatność i kruchość.
„Na choince” – rytmizowanie zdania: Na choince gwiazdka świeci i swym blaskiem cieszy dzieci – głośno, cicho, wolno, szybko.
„Liczymy śnieżynki” – nauka liczenia do trzech.
„Jakie ozdoby wiszą na choince ” – prawidłowe nazywanie przez dzieci ozdób wiszących na choince. Próby określania które z nich wiszą nisko a które wysoko.
Rozmowa na temat zbliżającego się Nowego Roku na podstawie wiersza „Nowy Rok”. Ukazanie zwyczajów związanych z Nocą Sylwestrową.
Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
Górnik w kopalni – kolorowanka.
„ List do Św. Mikołaja” – przyklejanie do szablonu worka na prezenty wyciętych z gazet zdjęć zabawek.
Broda Św. Mikołaja – praca plastyczna, wyklejanie brody Św. Mikołaja watą
Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
„Moja Bombeczka” – dzieci malują farbą wycięty z kartonu kontur bombki i ozdabiają wg własnego pomysłu.
„Choinka” – wspólna praca plastyczna. Dzieci przyklejają pomalowane farbą bombki na dużym konturze choinki.
Zielona choinka – wyklejanie kształtu choinki z zielonych trójkątów i ozdabianie kolorowymi kółkami – przypominanie kształtów i kolorów.
Kolorowe fajerwerki – malowanie farbami, wyrażanie swojej ekspresji.
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
„Renifery i Mikołaje –zabawa ruchowa: dzieci w opaskach reniferów tworzą razem z innymi dziećmi zaprzęgi poruszając się po sali do melodii „7 reniferów”.
Wrzucamy prezenty do komina – zabawa rzut do celu.
„Czym przyjedzie Święty Mikołaj?” – zabawa z elementami pokazywania.
Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
Toczymy śniegowe kule – zabawa z elementami toczenia.
Ubieramy choinkę” – dzieci w rytm piosenki „Ubierzemy dziś choinkę” naśladują czynność wieszania ozdób choinkowych: schylają się, jakby podnosiły bombkę, wspinają się na palce, naśladując wieszanie ozdób na wyższych gałązkach.
Zabawa ruchowa z elementami klasyfikacji – na dywanie opiekunka układa bombki z kolorowego papieru (czerwony, żółty, zielony, niebieski). Zadaniem dzieci jest dopasować kolorowe piłeczki do odpowiednich bombek.
Pobyt na świeżym powietrzu – hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
Spacer po okolicy w poszukiwaniu zimy – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
Zajęcia umuzykalniające:
Wspólne tańce w kole do piosenek „Mikołaj”, „A Mikołaj”,
Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Mikołaj jedzie samochodem”- naśladowanie Mikołaja rozwożącego prezenty,
Zabawa instrumentami muzycznymi- próba grania na nich.
Słuchanie i śpiewanie kolęd – wprowadzanie świątecznego nastroju.
Wspólne tańce do piosenek: „Wesoła choinka”, „Choinko piękna jak las”
Zabawy kołowe, ruchowo – naśladowcze do świątecznych piosenek.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
Zajęcia paluszkowe:
Wieża z rąk – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwag
Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie krótkich wierszyków i rymowanek; „Bawiły się dzieci”
Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”