Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” i „Do widzenia”, używania słów; proszę, dziękuję, przepraszam.
Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze, porządkowanie zabawek.
Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji – doskonalenie nawyku wspólnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby. Próby samodzielnego zgłaszania potrzeb fizjologicznych a także korzystania z toalety.
Ćwiczenie samoobsługi: samodzielne picie z kubka, posługiwanie się łyżką, widelcem.
Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
Kształtowanie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
Wspólne słuchanie wiersza „Styczeń”.
Słuchanie krótkich utworów literackich o tematyce zimowej „Bałwan śniegowy”, „Spacer maluchów”.
Poznajemy zwierzęta, które trzeba dokarmiać zimą. Dzieci poznają co jedzą zwierzęta.
Czytanie wierszy o dokarmianiu leśnych zwierząt: „Domek dla ptaszków”, „Biegały ptaszki” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
Czytanie bajek i wierszy o babci i dziadku, oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka.
Nauka wiersza „Spacer maluchów” – ćwiczenia pamięci.
Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące zimą w przyrodzie.
Pory roku – nauka nazw i charakterystyka.
Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
Budowanie z klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów – rozwijanie wyobraźni.
Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” – utrwalanie pojęć wysoki i niski.
Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
Karmnik dla ptaków – praca z użyciem kolorowej bibuły i gotowych elementów.
Laurka dla babci i dziadka – malowanie farbami za pomocą rączek.
Zimowy krajobraz – metoda wyklejania watą.
Ptaszki na gałęzi – praca plastyczna z odciśnięciem na papierze dłoni w farbie.
Zabawa z kostkami lodu. Z lekko zamarzniętą wodą. Omówienie właściwości. Jaka jest? Zimna/ciepła/mokra/sucha/twarda/miękka?
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
Codzienny pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Śniegowy bałwan” – pokazywanie części ciała.
Zabawa ruchowo – naśladowcza: naśladowanie zwierząt – ptaków dziobiących ziarno, saren – chodzenie na czworaka.
Naśladowanie ruchem zabaw zimowych: jazda na nartach, łyżwach, sankach.
Tańce w kole przy piosenkach zimowych: „Tup, tup, tup po śniegu”, „Sanna”, „Hej, biały walczyk”.
Słuchanie piosenek o tematyce zimowej.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
Zabawa instrumentami muzycznymi, śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
Zajęcia paluszkowe:
„Wieża z rąk” – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi, wspólnej zabawy.
Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”
„Idzie myszka do braciszka” -kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała; pobudzanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (praca oka i ręki jednocześnie)
„Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.