1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:

  • Kontynuacja nauki samodzielnego spożywania posiłków – pomaganie dziecku w samodzielnym korzystaniu z kubka i sztućców.
  • Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – mycie rączek  i buzi.
  • Próby wpajania nawyku sprzątania zabawek po zakończonej zabawie – odkładanie zabawek na półkę, zbieranie klocków do pojemnika.
  • Zachęcanie do dzielenia się zabawkami i współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw przez podawanie innemu dziecku zabawki, wymienianie się zabawkami.
  • Nagradzanie pozytywnych zachowań podczas zabaw w grupie.
  • Przyzwyczajanie do nocnikowania – używanie pozytywnych komunikatów i gestów.
  • Próby nauczenia umiejętności poruszania się w parach, prawidłowego siedzenia przy stole, na dywanie.
  • Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy posiłków.
  • Dzień Babci i Dziadka – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
     

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Wprowadzenie słownictwa związanego z zimą – opiekunka w oparciu o widok za oknem, obrazki, dostępne wiersze, historyjki zapoznaje dzieci z zimową pogodą.
  • Oglądanie ilustracji przedstawiających bałwanka.
  • Rozwijanie mowy biernej poprzez czytanie krótkich wierszyków i bajeczek.
  • Zapoznanie z ubiorem zimowym: czapka, szalik, rękawiczki, kurtka.
  • Nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”.
  • Czytanie krótkich wierszyków o babci i dziadku, oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka.
  • Nauka wskazywania części ciała – nauka kojarzenia nazwy z częścią ciała.
  • Ćwiczenia oddechowe: Dmuchanie baniek mydlanych.
     

3. Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne:

  • Nauka budowania klockami miękkimi, twardymi, o zróżnicowanej wielkości  i strukturze.
  • Próby poprawnego układania i dopasowywania klocków.
  • Zachęcanie do piętrzenia klocków – opiekunka demonstruje budowanie wieży  z klocków, zachęca dziecko do zabawy.
  • Manipulowane zabawkami interedukacyjnymi – kształtowanie zmysłu wzroku  i słuchu.
  • Dopasowywanie i wkładanie różnego kształtu foremek.
  • Zabawy piramidami, wkładanie obręczy.
  • Zachęcanie do manipulowania przedmiotami – obracanie, rzucanie, przekładanie  z ręki do ręki, stukanie o podłogę – ćwiczenie chwytu dowolnego i pod kontrolą wzroku.
  • Układanie puzzli dwuelementowych, drewnianych układanek – ćwiczenie chwytu pesetowego.
  • Zachęcanie do ćwiczeń ruchów palców, dłoni, nadgarstków, rąk poprzez zabawę zakręconymi labiryntami.
     

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Zabawy nadmuchanymi balonami: kopanie, próby łapania, odbijanie – wspomaganie ogólnego rozwoju, koordynacji ruchowej.
  • Zajęcia ruchowe wspomagające chodzenie dzieci dopiero rozpoczynających chodzenie, chodzenie z chodzikiem, za rączki.
  • Jazda na sankach – zabawy ruchowe z wykorzystaniem maty.
  • Bitwa na śnieżki – zabawa ruchowa z elementami rzutu papierowych kul śniegowych - zwiększanie zakresu rzutu.
  • Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka.
  • Jazda na samochodach, konikach – zachęcanie do ćwiczeń utrzymywania równowagi, koordynacji całego ciała.
  • Zabawy w tunelu – swobodne przejścia przez tunel na czworaka.
     

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Próby naśladowania gestów wykonywanych przez opiekunkę podczas słuchania piosenek, poruszanie się w takt muzyki.
  • Zapoznanie z nowymi piosenkami : „Zima”, „Taniec bałwanków”.
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci – wyciszenie się dzieci przez snem.
  • Kontynuowanie prób uczestnictwa w zabawach kołowych przy dziecięcych przebojach.
  • W rytmach Karnawału – swobodne tańce przy muzyce karnawałowej.
  • Próby pokazywania słów piosenki „Ulepiła Hanka”.
     

6. Zabawy paluszkowe

  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw: „Rak”, „Sroczka”.
  • Zapoznanie z zabawą: „Świeci gwiazdka”.
  • Nauka zabawy : „Dwie małe rączki klaszczą” - -próby pokazywania przez dzieci.