1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Budzenie w dzieciach pozytywnych uczuć i emocji związanych ze zbliżającym się Dniem Matki
- Próby wprowadzania nawyku wspólnej zabawy – siedzenie w kole
- Opiekunka zachęca dzieci do wspólnej zabawy i skupienia się na zabawach angażujących grupę
- Modelowanie prawidłowych i bezpiecznych zachowań na świeżym powietrzu
- Stwarzanie dzieciom przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez: bliski, indywidualny kontakt, wsparcie emocjonalne w trudnych dla dziecka momentach, uwzględnianie potrzeb i możliwości indywidualnych każdego dziecka
- Kształtowanie umiejętności samoobsługowych – samodzielne jedzenie łyżeczką i picie z kubeczka
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy, posiłków, wsparcie emocjonalne w trudnych dla dziecka momentach, a także stawianie dziecku jasnych oczekiwań, granic
- Dalsze wdrażanie do higienicznych i prozdrowotnych zachowań– myjemy buzię i rączki
- Nauka prawidłowych zachowań na placu zabaw, podczas spacerów
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Rozwijanie mowy poprzez naukę wypowiadania prostych, pojedynczych słów: mama, tata – wzmacnianie więzi rodzinnej
- Wprowadzanie słownictwa związanego z wiosenna łąką
- Majowa łąka- zapoznanie dzieci z wyglądem i mieszkańcami łąki
- Opiekunka prezentuje dzieciom postacie motylka, bociana, pszczółki i żabki na podstawie kolorowych książeczek i obrazków
- Rozwijanie mowy biernej przez opowiadanie przez opiekunkę o mieszkańcach łąki
- Oglądanie obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach znajdujących się na obrazkach, zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania
- Naśladowanie prostych ruchów ciała, np. kręcenie głową oznacza „nie wolno” oraz proste czynności typu pożegnanie „papa”, podanie rączki.
- Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie baniek
- Zabawa przedmiotami o różnej wielkości, fakturze, kształcie – wzbogacenie doznań zmysłowych, stymulowanie wielozmysłowego poznawania świata
3. Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne:
- • Budowanie wieży z klocków piankowych, piętrzenie, burzenie
- • Ćwiczenie czynności wkładania mniejszych elementów w większe- Opiekunka czuwa nad poprawnym manipulowaniem
- • Układanie prostych dwuelementowych układanek z uchwytem - ćwiczenie chwytu pęsetkowego
- • Układanie prostych puzzli i układanek (2-3 elementy), dopasowywanie do kształtu- stymulowanie procesu spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- • Skupianie uwagi na manipulowaniu drobnymi elementami przy pomocy „zakręconych labiryntów” - Opiekunka stymuluje koordynację wzrokowo-ruchową poprzez czuwanie nad prawidłowym przesuwaniem korali i użyciem zabawki zgodnym z przeznaczeniem
- • Zachęcanie do szeregowania i piętrzenia klocków – ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzyjnego kontrolowania ruchów
- • Kształtowanie zmysłu słuchu i wzroku poprzez manipulowanie zabawkami interedukacyjnymi
- • Zachęcanie do ćwiczenia ruchów rąk, palców, nadgarstka poprzez oglądanie książeczek w miękkiej i twardej okładce
- • Zabawy piramidami, wkładanie obręczy
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Zachęcanie do schylanie się po leżące zabawki, sięgania po zabawki stojące na półce
- Zabawa ruchowa Tunel
- Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka
- Łapanie baniek mydlanych – zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała
- Zabawy z piłką: próby rzucania, toczenie, chwytania, turlanie. Opiekunka wykorzystuje kolorowe piłki modelując prawidłowe chwytanie i używanie piłki
- Zabawy wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe
- Dzieci samodzielnie chodzące: Stwarzanie przestrzeni do swobodnego chodzenia po sali, wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piórek
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Wprowadzanie elementów zajęć rytmicznych tj. marsz, tupanie, klaskanie, naśladowanie gestów wykonywanych przez opiekunkę podczas słuchania piosenek
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „ Bal na łące”, „Moja mama”, „Na majówkę”
- Próby wytwarzania dźwięków przy pomocy instrumentów perkusyjnych
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci – pomoc w wyciszeniu się dzieci i przygotowaniu się do snu
- Swobodne tańce przy muzyce dla dzieci
6.Zabawy paluszkowe:
- Utrwalanie zabaw: „Małe rączki"
- Zwiększanie precyzji ruchów przy pomocy zabaw: „Pająk”, „Sroczka”, „Rak”
- Zapoznanie z zabawą : „Witam Cię – jak się masz?”
Witam Cię – Jak się masz?
Już zabawy nadszedł czas.
Opiekunka recytując wierszyk pomaga dzieciom poruszać paluszkami