1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Kontynuacja nauki samodzielnego spożywania posiłków – pomaganie dziecku w samodzielnym korzystaniu z kubka i sztućców.
- Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – mycie rączek i buzi.
- Próby wpajania nawyku sprzątania zabawek po zakończonej zabawie – odkładanie zabawek na półkę, zbieranie klocków do pojemnika.
- Zachęcanie do dzielenia się zabawkami i współpracy z innymi dziećmi podczas zabaw przez podawanie innemu dziecku zabawki, wymienianie się zabawkami.
- Nagradzanie pozytywnych zachowań podczas zabaw w grupie.
- Przyzwyczajanie do nocnikowania – używanie pozytywnych komunikatów i gestów.
- Próby nauczenia umiejętności poruszania się w parach, prawidłowego siedzenia przy stole, na dywanie.
- Zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy posiłków.
- Dzień Babci i Dziadka – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Wprowadzenie słownictwa związanego z zimą – opiekunka w oparciu o widok za oknem, obrazki, dostępne wiersze, historyjki zapoznaje dzieci z zimową pogodą.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających bałwanka.
- Rozwijanie mowy biernej poprzez czytanie krótkich wierszyków i bajeczek.
- Zapoznanie z ubiorem zimowym: czapka, szalik, rękawiczki, kurtka.
- Nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”.
- Czytanie krótkich wierszyków o babci i dziadku, oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka.
- Nauka wskazywania części ciała – nauka kojarzenia nazwy z częścią ciała.
- Ćwiczenia oddechowe: Dmuchanie baniek mydlanych.
3. Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne:
- Nauka budowania klockami miękkimi, twardymi, o zróżnicowanej wielkości i strukturze.
- Próby poprawnego układania i dopasowywania klocków.
- Zachęcanie do piętrzenia klocków – opiekunka demonstruje budowanie wieży z klocków, zachęca dziecko do zabawy.
- Manipulowanie zabawkami interedukacyjnymi – kształtowanie zmysłu wzroku i słuchu.
- Dopasowywanie i wkładanie różnego kształtu foremek.
- Zabawy piramidami, wkładanie obręczy.
- Układanie puzzli dwuelementowych, drewnianych układanek – ćwiczenie chwytu pesetowego.
- Zachęcanie do ćwiczeń ruchów palców, dłoni, nadgarstków, rąk poprzez zabawę zakręconymi labiryntami.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Zabawy nadmuchanymi balonami: kopanie, próby łapania, odbijanie – wspomaganie ogólnego rozwoju, koordynacji ruchowej.
- Zajęcia ruchowe wspomagające chodzenie dzieci dopiero rozpoczynających chodzenie, chodzenie z chodzikiem, za rączki.
- Jazda na sankach – zabawy ruchowe z wykorzystaniem maty.
- Bitwa na śnieżki – zabawa ruchowa z elementami rzutu papierowych kul śniegowych - zwiększanie zakresu rzutu.
- Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka.
- Jazda na samochodach, konikach – zachęcanie do ćwiczeń utrzymywania równowagi, koordynacji całego ciała.
- Zabawy w tunelu – swobodne przejścia przez tunel na czworaka.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Próby naśladowania gestów wykonywanych przez opiekunkę podczas słuchania piosenek, poruszanie się w takt muzyki.
- Zapoznanie z nowymi piosenkami : „Zima”, „Taniec bałwanków”.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci – wyciszenie się dzieci przez snem.
- Kontynuowanie prób uczestnictwa w zabawach kołowych przy dziecięcych przebojach.
- W rytmach Karnawału – swobodne tańce przy muzyce karnawałowej.
- Próby pokazywania słów piosenki „Ulepiła Hanka”.
6. Zabawy paluszkowe:
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw: „Rak”, „Sroczka”.
- Zapoznanie z zabawą: „Świeci gwiazdka”.
- Nauka zabawy : „Dwie małe rączki klaszczą” - próby pokazywania przez dzieci.