1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
- Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy
- Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się „Jedziemy pociągiem”,
- Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaczków i miejsc przy stole oraz wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole
- Wpajanie nawyków grzecznościowych – utrwalenie poznanych słów (proszę, dziękuję, przepraszam)
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków,
- Usprawnianie samoobsługi: wspomaganie nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem,
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek,
- Wpajanie nawyków grzecznościowych- witamy się i żegnamy z kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” „Do widzenia”.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek,
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Wspólne słuchanie wiersza „Jesień”.
- Słuchanie krótkich utworów literackich o leśnych zwierzętach „Jesienne opowieści”,
- Poznajemy owoce - wygląd i smak ( jabłko, gruszka, śliwka),
- Zabawy z wykorzystaniem materiału przyrodniczego: segregowanie kasztanów, liści, orzechów itp.,
- Czytanie bajek: „Z wizytą w zagrodzie”, „ Rzepka i inne bajki” i wierszy: „Warzywa”, „Jabłonka”,
- Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów wg cechy jakościowej,
- Utrwalanie poznanych kolorów przy pomocy owoców i warzyw (czerwone jabłko, żółta gruszka, zielony ogórek),
- Ćwiczenia warg „Ćwiczymy wargi” (parskanie, całusy itp.),
- Czytanie wierszy o jesieni: „Jesienne skarby”, „Październik”,
- „Mały wietrzyk, duży wiatr”- usprawnianie narządów artykulacyjnych - ćwiczenia oddechowe z użyciem piórek,
- Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O, Y).
- Nauka wiersza „ Jeż ”- ćwiczenia pamięciowe,
- Ćwiczenia artykulacyjne „Naśladujemy głosy”,
- Zbieranie kolorowych, jesiennych liści, segregowanie ich według danego koloru,
- Zabawa „echo” - powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem,
- Czytanie wierszyków o zwierzętach mieszkających w lesie pt. „Jeż” „Wiewiórka”.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów,
- Piramidy, układanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych,
- Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła
- Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów,
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
Praca Plastyczna:
- Kolorujemy kredkami poznane owoce - nauka prawidłowego trzymania kredki,
- Malowanie, kolorowanie farbami jesiennych warzyw – marchew, pomidor, ogórek, grzyby,
- Wyklejanie postaci wiewiórki kawałkami bibuły,
- Rysujemy i malujemy jesienne pejzaże z wykorzystaniem dłoni i palców- poprawianie sprawności manualnej,
- „Jesienne stworki”- prace plastyczne z wykorzystaniem kasztanów i plasteliny,
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
- Spacery po okolicy w poszukiwaniu jesiennych skarbów- zbieranie kolorowych liści, kasztanów. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku
- Zabawa ruchowo- naśladowcza „drzewa i liście”
- Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu
- Gimnastyka poranna- ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek)
- Zabawy z piłką: turlanie, toczenie,
- Zabawa ruchowa- „Wyprawa na grzyby”,
- Zabawa naśladowcza do dźwięków muzycznych: zbieranie liści, grzybów, zrywanie jabłek,
- „Powiew wiatru”- zabawy z chustą animacyjną,
- Zabawa ruchowa „Jesienny tor przeszkód”,
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp,
- Zabawa z elementami równowagi „Idzie jeż”- przechodzenie slalomem z jabłuszkiem na dłoni.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawa grupowa ze śpiewem: „Mało nas…”: integrowanie grupy,
- Zabawy twórcze z muzyka klasyczną: A. Vivaldi „Cztery pory roku – Jesień”,
- Wspólne tańce i śpiew do piosenki „Kolorowe listki”,
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej,
- Wspólne tańce w kole do piosenek o tematyce jesiennej: „Idzie lasem Pani Jesień ”.
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe listki”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew,
- Nauka piosenki: „Idzie jeż”,
- Zabawa instrumentami muzycznymi,
- Zabawy ze śpiewem ( "Kolko graniaste", „Balonik”)
- Tance do piosenki „Wiewióreczka mała”
6. Zajęcia paluszkowe:
- „Kominiarz” - poprawienie sprawności manualnej.
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych.
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.