1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:Mikołaj z prezentami
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: czekanie na swoją kolej, nie zabieranie innym dzieciom zabawek.
  • Usprawnianie samoobsługi: samodzielność w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem.
  • Indywidualne zgłaszanie potrzeb fizjologicznych – nauka samodzielnego korzystania z toalety przez dzieci.
  • „Spotkanie z Mikołajem” – wyrabianie śmiałości i odwagi, kształtowanie nawyków kulturalnych.
  • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na prośby i polecenia opiekuna.
  • Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
  • Nauka sposobu obchodzenia się z zabawkami i książkami- ich stałe miejsce, wdrażanie do porządkowania.
     
  1. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
  • „W kopalni” – przedstawienie jak wygląda węgiel, do czego jest potrzebny oraz jak się go wydobywa
  • Czytanie wierszyków: „Górnik”, „Czapka górnika”.
  • „Święty Mikołaj wśród dzieci” – zapoznanie grupy z postacią, wyglądem i cechami charakterystycznymi na podstawie obrazków. Oswajanie dzieci ze zbliżającą się wizytą Mikołaja w żłobku.
  • „ W fabryce Świętego Mikołaja” – zapoznanie dzieci z miejscem, gdzie pracuje Święty Mikołaj oraz z jego pomocnikami z wykorzystaniem bajki „Fabryka Świętego Mikołaja” K. M. Wiśniewskiego.
  • Zapoznanie dzieci z rodzajami zabawek na podstawie wiersza A. Galickiej „Co przyniesie Mikołaj” - ćwiczenia ortofoniczne.
  • Nauka wiersza „ Mikołaj”: ćwiczenia pamięciowe
  • „Zimowa pogoda” – zabawa dydaktyczna: zapoznanie dzieci z ilustracjami przedstawiającymi cechy charakterystyczne dla zimowej aury (padający śnieg, wiatr, zawieja, zaspy).
  • "Które ubranko, na którą część ciała?" – opiekunka podnosi kolejne części ubioru zimowego a zadaniem dzieci jest pokazanie, na którą część ciała ją zakładamy.
  • Wprowadzanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia – stół wigilijny, choinka, szopka.
  • „Święta Bożego Narodzenia” – rozmowa kierowana
  • Świąteczny Wigilijny Stół – rozmowa z dziećmi na temat wyglądu wigilijnego stołu oraz przygotowywanie go wspólnie z dziećmi w grupie w kąciku kuchennym.
  • Czytanie bajek o tematyce świątecznej: „Świąteczne zamieszanie”, „Wesoła choinka” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
  • Wspólnie ubieramy choinkę – oglądanie ozdób choinkowych, zwrócenie uwagi na ich kształt, kolor, wielkość oraz delikatność i kruchość.
  • „Na choince” – rytmizowanie zdania: Na choince gwiazdka świeci i swym blaskiem cieszy dzieci – głośno, cicho, wolno, szybko.
  • „Liczymy śnieżynki” – nauka liczenia do trzech.
  • „Jakie ozdoby wiszą na choince ” – prawidłowe nazywanie przez dzieci ozdób wiszących na choince. Próby określania które z nich wiszą nisko a które wysoko.
  • Rozmowa na temat zbliżającego się Nowego Roku na podstawie wiersza „Nowy Rok”. Ukazanie zwyczajów związanych z Nocą Sylwestrową.
  • Ćwiczenia oddechowe „Śnieżynki”- dmuchanie papierowych śnieżynek.
     
  1. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
  • Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
  • Górnik w kopalni – kolorowanka.
  • „ List do Św. Mikołaja” – przyklejanie do szablonu worka na prezenty wyciętych z gazet zdjęć zabawek.
  • Broda Św. Mikołaja – praca plastyczna, wyklejanie brody Św. Mikołaja watą
  • Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • „Moja Bombeczka” – dzieci malują farbą wycięty z kartonu kontur bombki i ozdabiają wg własnego pomysłu.
  • „Choinka” – wspólna praca plastyczna. Dzieci przyklejają pomalowane farbą bombki na dużym konturze choinki.
  • Zielona choinka – wyklejanie kształtu choinki z zielonych trójkątów i ozdabianie kolorowymi kółkami – przypominanie kształtów i kolorów.
  • Kolorowe fajerwerki – malowanie farbami, wyrażanie swojej ekspresji.
     
  1. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
  • „Renifery i Mikołaje –zabawa ruchowa: dzieci w opaskach reniferów tworzą razem z innymi dziećmi zaprzęgi poruszając się po sali do melodii „7 reniferów”.
  • Wrzucamy prezenty do komina – zabawa rzut do celu.
  • „Czym przyjedzie Święty Mikołaj?” – zabawa z elementami pokazywania.
  • Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
  • Toczymy śniegowe kule – zabawa z elementami toczenia.
  • Ubieramy choinkę” – dzieci w rytm piosenki „Ubierzemy dziś choinkę” naśladują czynność wieszania ozdób choinkowych: schylają się, jakby podnosiły bombkę, wspinają się na palce, naśladując wieszanie ozdób na wyższych gałązkach.
  • Zabawa ruchowa z elementami klasyfikacji – na dywanie opiekunka układa bombki z kolorowego papieru (czerwony, żółty, zielony, niebieski). Zadaniem dzieci jest dopasować kolorowe piłeczki do odpowiednich bombek.
  • Pobyt na świeżym powietrzu – hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
  • Spacer po okolicy w poszukiwaniu zimy – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
     
  1. Zajęcia umuzykalniające:Dzieci przy choince
  • Wspólne tańce w kole do piosenek „Mikołaj”, „A Mikołaj”,
  • Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Mikołaj jedzie samochodem”- naśladowanie Mikołaja rozwożącego prezenty,
  • Zabawa instrumentami muzycznymi- próba grania na nich.
  • Słuchanie i śpiewanie kolęd – wprowadzanie świątecznego nastroju.
  • Wspólne tańce do piosenek: „Wesoła choinka”, „Choinko piękna jak las”
  • Zabawy kołowe, ruchowo – naśladowcze do świątecznych piosenek.
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
     
  1. Zajęcia paluszkowe:
  • Wieża z rąk – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwag
  • Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie krótkich wierszyków i rymowanek; „Bawiły się dzieci”
  • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”
  • Utrwalanie zabaw: „Gwiazdka”, „Małe rączki”, „Witam Cię”
  • Zapoznanie z nową zabawą paluszkową „Zimno”:

        Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
        zimno, zimno, zimno w rączki nam.
        Trala lala, trala lala, klaszczemy rękami,
        trala lala, trala lala, teraz ciepło nam.