- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
- Bawimy się zgodnie i bezpiecznie, szanujemy zabawki i zamieniamy się nimi podczas zabawy.
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „idziemy parami”, siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków.
- Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi i opiekunkami. Zachęcanie do nawiązywania interakcji z opiekunem i rówieśnikami.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m.in. rytuał powitania i pożegnania używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, mycie rączek i buzi po posiłkach oraz po spacerze, porządkowanie zabawek.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi angażując je w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- „Kuchareczka” – rozpoznawanie przedmiotów wykorzystywanych w pracach kuchennych. Nazywanie ich i określanie, do czego służą. Przedstawianie dzieciom ilustracji kuchni zapoznanie z jej wyglądem oraz wyposażeniem,
- „Łyżki”- ćwiczenia klasyfikacyjne - segregacja łyżek według wielkości, prawidłowe posługiwanie się wyrazami: duża, mała. „Pomieszane sztućce”- segregowanie sztućców i rozkładanie ich do odpowiednich pojemników.
- Słuchanie opowiadań, bajek i wierszy: „Luty”, „Gość”, „Łyżka i widelec”, „Kokardka”, „Ciekawski kotek”, „Leciutki żarcik”, „Bal przebierańców”- kształtowanie wyobraźni oraz odpowiadania na pytania dotyczące tekstu.
- „Przyjęcie dla lalek” – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań.
- Czytanie bajek, opowiadań wierszy, baśni: „Obudzona królewna”, „Śnieżka”.
- „Gdzie schowało się zaczarowane jabłko”- kształtowanie spostrzegawczości oraz orientacji w przestrzeni.
- Wspólne oglądanie bajek i baśni zgromadzonych w kąciku książki. Dzieci nazywają co widzą na rysunkach.
- „Czy znasz swoje ciało”- szybka orientacja w schemacie własnego ciała z pokazywaniem i nazywaniem części ciała.
- „Przeciwieństwa”- dobieranie w pary ilustracji przeciwstawnych np. biały – czarny, cienki – gruby, duży – mały, szeroki – wąski, ciężki – lekki, długi – krótki.
- Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- „Fasola i Groch” – zabawa manipulacyjna polegająca na segregowaniu nasion i wkładaniu ich do odpowiednich pojemników.
- Tworzenie prostych budowli z klocków, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, usprawnianie pracy dłoni – palce i nadgarstki.
- „Bałwanek z wacików” – praca z użyciem wacików kosmetycznych, kolorowego papieru oraz gotowych elementów.
- „Robimy kluseczki” – lepienie z kolorowej plasteliny.
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, gwiazda) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- „Król i Królowa” – malowanie postaci kolorowymi farbami.
- „Karnawałowa maska” – ozdabianie maski błyszczącymi elementami.
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni. Zabawa manipulacyjna z użyciem zakręconych labiryntów.
- Układanie oraz budowanie z klocków piankowych, waflowych i drewnianych o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- „Niedźwiadek polarny” – przyklejanie futerka misiowi za pomocą białych kawałków bibuły.
- „Kartka walentynkowa” – naklejanie gotowych elementów.
- „Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- „Posłuszne gazety” – zabawa utrzymująca równowagę i kształtująca prawidłową postawę ciała, zwrócenie uwagi na zmianę tępa w przemieszczaniu się oraz ćwiczeni koordynacji wzrokowej.
- Przejdź przez tunel – zabawa z elementami czworakowania; zabawa z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
- Pobyt na świeżym powietrzu- wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
- „Wesołe i smutne kotki”- zabawa z elementami czworakowania wzbogacony o gestykulację mimiki twarzy.
- „Wędrująca piłka”- nauka przekładania piłki nad głowa oraz pod nogami.
- „Utrzymaj równowagę”- utrzymanie prawidłowej postawy ciała stojąc na jednej nodze oraz z ramionami wyciągniętymi w bok.
- Naśladujemy padający śnieg, chodzące pingwiny, ptaszki szukające pożywienia.
- Gimnastyka – ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach i piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
- Zajęcia umuzykalniające:
- Słuchanie piosenek „Z mama w kuchni”, „Grające łyżeczki” ”- kształtowanie poczucia rytmu oraz taniec dowolny.
- „Taniec łyżki i widelca”- zabawa muzyczno- ruchowa w parach do dowolnej melodii.
- Ćwiczenia i zabawy muzyczno – ruchowe: marsz w kole wiązanym, marsz dookoła sali pojedynczo w rytmie słuchanej melodii.
- Wspólne tańce i zabawy ruchowe przy piosenkach: "Tup, Tup, Tup po śniegu", „Zimowa poleczka”, Bałwankowa rodzinka”, „Biały walczyk”, „W karmniku”, „Ptaszki w zimie”.
- Granie na instrumentach muzycznych. Rozróżnianie dźwięków poszczególnych instrumentów (bębenek, tamburyno, trójkąt, kastaniety).
- Zabawy grupowe ze śpiewem: „Stary niedźwiedź”, „Kółko graniaste”, „Baloniku nasz malutki”.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Zajęcia paluszkowe:
- Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”, „Sroczka”, „Tu płynie rzeczka”.
- „Idzie myszka do braciszka” – kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała. Pobudzanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (praca oka i ręki jednocześnie).
- „Masuje, masuje” – budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
- Utrwalenie wyliczanki „Ten duży”.
- Utrwalenie zabawy paluszkowej „Budujemy ciszę”.
- Nauka zabawy: „Dwie małe rączki klaszczą”.