1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką i widelcem, czekamy aż wszyscy skończą posiłek.
- Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze. Wdrażanie do porządkowania zabawek.
- Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów.
- Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką.
- Zachęcanie do używania słów- proszę, przepraszam, dziękuję w odpowiedniej sytuacji.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”.
- Doskonalenie umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
- Dzielenie się zabawkami z drugim dzieckiem.
- Rozwiązywanie konfliktów w grupie.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Zabawy w kącikach tematycznych ukierunkowane na naśladownictwo i nazywanie czynności z życia codziennego.
- Zimowy krajobraz- zwrócenie uwagi na to co dzieje się za oknem, jaka jest pogoda.
- Zachęcanie do wypowiadania wyrazów dźwiękonaśladowczych- opowiadanie prostych historyjek, np. o niedźwiadku- rozmowa z dziećmi.
- Zabawa z balonikiem - utrwalanie pojęć Twardy i Miękki, Szorstki i Gładki, Mały i Duży- rozpoznawanie przez dotyk przedmiotów o odpowiednich fakturach i wielkościach.
- Poznajemy zwierzęta lubiące zimę: niedźwiedź polarny, pingwin, foka.
- Czytanie wierszy i bajek o tematyce zimowej poszerzenie słownika czynnego i biernego.
- Poznajemy kształty: koło, trójkąt, kwadrat.
- Zabawa utrwalająca pojęcia matematyczne „figury z szarf”.
- Wspólne słuchanie wierszy „Luty”, „Zima”, „Piórka”, „Śnieżna wycinanka”, „Bałwan na sankach”.
- Nauka krótkich wierszyków o zwierzątkach: „Niedźwiedź”, „Wilk”.
- Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O, Y);
- Ćwiczenia logopedyczne mające na celu prawidłową wymowę:
- dmuchanie na piórka, baloniki
- puszczanie baniek mydlanych
- cmokanie, napinanie policzków
- wysuwanie warg do przodu
- zwijanie języka w rulonik
- Nazywanie części ciała (oko, ucho, noga, brzuch, ręka itp.) w czynnościach pielęgnacyjnych i zabawowych.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
- Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
- „Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
- Prace plastyczne:
-
- Pingwinek – wyklejanie z białych i czarnych kółek papieru pingwina.
- Zima – malowanie pastelami suchymi.
- Moja twarz – przyklejanie gotowych elementów.
- Odbijanie pieczątek na białej kartce.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach i piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
- Ćwiczenia ruchowe z użyciem instrumentów muzycznych.
- Ćwiczenia w chodzeniu z utrzymaniem równowagi – chodzenie z woreczkiem na głowie.
- Zabawa ruchowa: „Bałwan na sankach”.
- Naśladujemy padający śnieg, chodzące pingwiny, ptaszki szukające pożywienia.
- Pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
- Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
- Zabawa ruchowa do piosenki „ Gimnastyka bałwanków”.
- Naśladujemy pingwiny – zabawa ruchowa do piosenki „Pingwinek”.
- Zabawa ruchowa „Śnieżna bitwa” – rzucanie śnieżkami wykonanymi z gazety, rzucanie do celu.
- Toczenie kul śniegowych – zabawa z piłką, ćwiczenie zwiększające precyzyjność ruchów.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Tup, tup, tup po śniegu”.
- Tańce w kole do piosenek zimowych.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej, wyciszenie dzieci.
- Gra na instrumentach perkusyjnych- rozróżnianie poszczególnych dźwięków np. tamburyno, trójkąt, bębenek.
- Naśladowanie wirujących płatków śniegu w rytm muzyki.
- Nauka piosenki o „Niedźwiadku”.
- Ćwiczenia rytmiczne : klaskanie, tupanie, skakanie w rytm piosenki.
6. Zajęcia paluszkowe:
- Utrwalanie dotychczasowych poznanych zabaw paluszkowych:„ Małe rączki”, „Idzie kominiarz po drabinie…”.
- Usprawnianie ruchów dłoni, nadgarstków i palców do wierszyka „Okulary”