1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:

  • Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowywanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką i widelcem, czekamy aż wszyscy skończą posiłek.
  • Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze. Wdrażanie do porządkowania zabawek.
  • Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów.
  • Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką.
  • Zachęcanie do używania słów- proszę, przepraszam, dziękuję w odpowiedniej sytuacji.
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”.
  • Doskonalenie umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
  • Dzielenie się zabawkami z drugim dzieckiem.
  • Rozwiązywanie konfliktów w grupie.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
     

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Zabawy w kącikach tematycznych ukierunkowane na naśladownictwo i nazywanie czynności z życia codziennego.
  • Zimowy krajobraz- zwrócenie uwagi na to co dzieje się za oknem, jaka jest pogoda.
  • Zachęcanie do wypowiadania wyrazów dźwiękonaśladowczych- opowiadanie prostych historyjek, np. o niedźwiadku- rozmowa z dziećmi.
  • Zabawa z balonikiem - utrwalanie pojęć Twardy i Miękki, Szorstki i Gładki, Mały i Duży- rozpoznawanie przez dotyk przedmiotów o odpowiednich fakturach i wielkościach.
  • Poznajemy zwierzęta lubiące zimę: niedźwiedź polarny, pingwin, foka.
  • Czytanie wierszy i bajek o tematyce zimowej poszerzenie słownika czynnego i biernego.
  • Poznajemy kształty: koło, trójkąt, kwadrat.
  • Zabawa utrwalająca pojęcia matematyczne „figury z szarf”.
  • Wspólne słuchanie wierszy „Luty”, „Zima”, „Piórka”, „Śnieżna wycinanka”, „Bałwan na sankach”.
  • Nauka krótkich wierszyków o zwierzątkach: „Niedźwiedź”, „Wilk”.
  • Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O, Y);
  • Ćwiczenia logopedyczne mające na celu prawidłową wymowę:
    • dmuchanie na piórka, baloniki
    • puszczanie baniek mydlanych
    • cmokanie, napinanie policzków
    • wysuwanie warg do przodu
    • zwijanie języka w rulonik
  • Nazywanie części ciała (oko, ucho, noga, brzuch, ręka itp.) w czynnościach pielęgnacyjnych i zabawowych.
     

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
  • Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
  • Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
  • „Zgadnij, co to?” – rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku – poznawanie właściwości przedmiotów: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
  • Prace plastyczne:
    • Pingwinek – wyklejanie z białych i czarnych kółek papieru pingwina.
    • Zima – malowanie pastelami suchymi.
    • Moja twarz – przyklejanie gotowych elementów.
    • Odbijanie pieczątek na białej kartce.
       

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Ćwiczenia ortopedyczne: chodzenie na palcach i piętach, chodzenie na zewnętrznych krawędziach stopy.
  • Ćwiczenia ruchowe z użyciem instrumentów muzycznych.
  • Ćwiczenia w chodzeniu z utrzymaniem równowagi – chodzenie z woreczkiem na głowie.
  • Zabawa ruchowa: „Bałwan na sankach”.
  • Naśladujemy padający śnieg, chodzące pingwiny, ptaszki szukające pożywienia.
  • Pobyt na świeżym powietrzu: hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji. Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
  • Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
  • Zabawa ruchowa do piosenki „ Gimnastyka bałwanków”.
  • Naśladujemy pingwiny – zabawa ruchowa do piosenki „Pingwinek”.
  • Zabawa ruchowa „Śnieżna bitwa” – rzucanie śnieżkami wykonanymi z gazety, rzucanie do celu.
  • Toczenie kul śniegowych – zabawa z piłką, ćwiczenie zwiększające precyzyjność ruchów.
     

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Tup, tup, tup po śniegu”.
  • Tańce w kole do piosenek zimowych.
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej, wyciszenie dzieci.
  • Gra na instrumentach perkusyjnych- rozróżnianie poszczególnych dźwięków np. tamburyno, trójkąt, bębenek.
  • Naśladowanie wirujących płatków śniegu w rytm muzyki.
  • Nauka piosenki o „Niedźwiadku”.
  • Ćwiczenia rytmiczne : klaskanie, tupanie, skakanie w rytm piosenki.
     

6. Zajęcia paluszkowe:

  • Utrwalanie dotychczasowych poznanych zabaw paluszkowych:„ Małe rączki”, „Idzie kominiarz po drabinie…”.
  • Usprawnianie ruchów dłoni, nadgarstków i palców do wierszyka „Okulary”