1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” i „Do widzenia”, używania słów; proszę, dziękuję, przepraszam.
- Obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka – słuchamy wierszyków i piosenek o rodzinnym święcie.
- Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze, porządkowanie zabawek.
- Rozwijanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy, szanowania zabawek i zamieniania się nimi podczas zabawy.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
- Doskonalenie nawyku wspólnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
- Próby samodzielnego zgłaszania potrzeb fizjologicznych a także korzystania z toalety.
- Ćwiczenie samoobsługi: samodzielne picie z kubka, posługiwanie się łyżką, widelcem.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia
- Zabawy naśladowczo-tematyczne: Kształtowanie umiejętności naśladowania czynności życia codziennego poprzez zabawę w kącikach tematycznych: wchodzenie w role społeczne, próby współdziałania z rówieśnikami, kształtowanie wyobraźni.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Wspólne słuchanie wiersza „Styczeń”.
- Słuchanie krótkich utworów literackich o tematyce zimowej „Bałwan śniegowy”, „Spacer maluchów”.
- Poznajemy zwierzęta, które trzeba dokarmiać zimą. Dzieci poznają co jedzą zwierzęta.
- Czytanie wierszy o dokarmianiu leśnych zwierząt: „Domek dla ptaszków”, „Biegały ptaszki” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Czytanie bajek i wierszy o babci i dziadku, oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka.
- Utrwalenie pojęć „śnieg”, „zima”, „mróz”, obserwowanie padającego śniegu.
- Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące zimą w przyrodzie.
- Ćwiczenia artykulacyjne „Głosy ptaków”,
- Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O,Y),
- Słuchanie wiersza „Myszki” – powtarzanie wyrazów dźwiękonaśladowczych,
- Gimnastyka buzi i języka:
- Kotki - kotek pije mleko - szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się - czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi.
- Zmęczony piesek - dziecko naśladuje pieska, który głośno oddycha i język ma wysunięty na brodę.
- Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie.
- Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
- Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
- Zmarźlak - chuchanie na zamarznięte ręce.
- Kukułka i kurka - wymawianie sylab: ku - ko, ku -ko, uku – oko, uku - oko,kuku – koko.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
- Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
- Budowanie z klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” – utrwalanie pojęć wysoki i niski.
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
- Korona- ozdabianie szablonu korony.
- Laurka dla babci i dziadka – malowanie farbami za pomocą rączek.
- Zimowy krajobraz – metoda wyklejania watą.
- Zwierzątka – wyklejanie gotowymi elementami. - Maska karnawałowa – ozdabianie szablonu maski poprzez przyklejanie na niej gotowych elementów.
- Płynie kra- z porwanej i poszarpanej białej kartki przyklejanie kry pływającej po rzekach lub morzu.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Śniegowy bałwan” – pokazywanie części ciała.
- Zabawa ruchowo – naśladowcza: naśladowanie zwierząt – ptaków dziobiących ziarno, sarenek – chodzenie na czworaka.
- Naśladowanie ruchem zabaw zimowych: jazda na nartach, łyżwach, sankach.
- Zabawy ruchowe ze śpiewem piosenki: „Zima, zima, zima”.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu: chód na palcach, pietach, na krawędziach bocznych stopy, chodzenie po jeżykach.
- Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
- Zabawy organizacyjno – porządkowa „Ptaszki do domków”, „Zwierzęta w lesie”, „Wróbelki i kot”.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Babcia wypoczęta, babcia zmęczona”, „Ptaszki szukają jedzenia”.
- Zabawa bieżna „Ptaki”, „Wiatraczek”.
- Zabawa ruchowa „Co robią ptaszki ”, „Wróbelki”.
- Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Uśmiechy w kole”.
- Zimowe spacery na świeżym powietrzu – hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji podczas zabaw na śniegu.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Nauka piosenki „Zima”.
- Tańce w kole przy piosenkach zimowych: „Tup, tup, tup po śniegu”, „Sanna”, „Hej, biały walczyk”.
- Słuchanie piosenek o tematyce zimowej.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Zabawa instrumentami muzycznymi, śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
- Zajęcia rytmiki - „Cicho – głośno” „ Wolno - szybko” . Gra na instrumentach perkusyjnych we wskazanym przez nauczyciela tempie.
6. Zabawy paluszkowe:
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”
- Utrwalanie zabaw: „Gwiazdka”, „Małe rączki”, „Witam Cię”
- „Wieża z rąk” – usprawnianie motoryki małej , rozwijanie koncentracji i uwagi, wspólnej zabawy.
- Zapoznanie z nową zabawą paluszkową „Zimno”:
Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
zimno, zimno, zimno w rączki nam.
Trala lala, trala lala, klaszczemy rekami,
trala lala, trala lala, teraz ciepło nam.