1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek, mycie rączek przed i po posiłku oraz po spacerze, nocnikowanie
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie, kontynuacja sprawnego poruszania się w grupie podczas wyjścia na plac zabaw i do parku, doskonalenie umiejętności bezpiecznej zabawy na świeżym powietrzu: „Jedziemy pociągiem”, „Idziemy parami”
- Usprawnianie samoobsługi: kontynuacja wspomagania nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Słuchanie wiersza „Letni wietrzyk”- Dzieci naśladują szum i świst wiatru, naśladują ruchem ust silny wiatr i lekki wiaterek
- „Już za parę dni, za dni parę…Wakacje”- rozmowy na temat wakacji. Omówienie sposobów spędzania wolnego czasu- nad jeziorem, w górach, nad morzem, w lesie.
- Gromadzenie słownictwa związanego z wakacjami: np. lato, las, woda, góry, morze, jezioro.
- Wspólne przeglądanie książeczek z żłobkowej biblioteczki „Oglądamy ulubione bajki”,
- Utrwalanie poznanych kolorów ( żółty, czerwony, niebieski, zielony)
- Ćwiczenia językowe „Mówimy szeptem”
- Zabawa „Magiczne słowa”- utrwalenie poznanych magicznych słów „proszę”, „dziękuje”, „przepraszam” oraz „dzień dobry”, „do widzenia”
- Zabawa w kącikach tematycznych: kuchennym, lalek (prasowanie, karmienie, usypianie, spacery z wózkami)
- Ćwiczenia kształtujące wymowę:
- ćwiczenia logopedyczne- „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem, rureczka,
- ćwiczenia oddechowe: „dmuchawce, latawce”- dmuchanie płatków kwiatów, dmuchawców podczas pobytu na świeżym powietrzu, dmuchanie baniek mydlanych- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu,
- ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: naśladowanie odgłosów zwierząt.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów- rozwijanie wyobraźni przestrzennej
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Budownictwo w piasku- robienie babek z użyciem foremek, przesiewanie oraz przesypywanie piasku,
- Układanie foremek (od największej do najmniejszej),
- Praca plastyczna:
- ozdabianie sylwetki latawca za pomocą kolorowych kawałków bibuły
- „Czym jedziemy na wakacje”- malowanie kredkami oraz farbkami pojazdów: samochód, pociąg, samolot, autobus
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu- doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu, podziwianie otaczającej przyrody.
- Zabawy na placu zabaw
- Zabawa „Autobus”- dzieci spacerują po sali do piosenki
- „Kola autobusu kręcą się” naśladując jeżdżący autobus
- „Samolotem dookoła świata”- zabawa ruchowa, podczas której dzieci naśladują lot samolotem,
- Zabawa orientacyjno- porządkowa „Jedzie pociąg”- dzieci poruszają się po sali udając wagoniki przy piosence „Pociąg”
- ćwiczenia ruchowe z narracją o tematyce letniej, wykorzystujące różne płaszczyzny w przestrzeni:- leżę na plaży ,chodzę po górach ,pływam w jeziorze .
- Zabawy ruchowo- naśladowcze w kole: „Deszczyk pada", „Wieje wiatr", „Słoneczko świeci", „Burza".
- Zabawa ruchowo-muzyczna -Naśladowanie latających motylków, pszczółek w rytm muzyki,
- Zajęcia gimnastyczne: robimy rowerki, pajacyki, podskoki, maszerowanie, turlanie po podłodze
5. Zabawy paluszkowe:
- „Paluszek i gruszka”, „Auto”- repertuaru ruchów, umacnianie reakcji dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch.
6. Zajęcia umuzykalniające:
- Wspólne tańce do piosenek „Lato, Lato”, „Łączka w kwiatki”, „Przyjaciel motyl”, „Stokrotka”, „Bal na lace”, „Niech żyją wakacje”, „Bursztynek”, „Letni deszczyk”.
- Ćwiczenia słuchowo-rytmiczne- podskoki w górę w rytm klaskania,
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej
- Poznawanie dźwięków instrumentów, próby grania na nich.
- Zajęcia rytmiki.