1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:Dwoje dzieci z bałwankiem
    • Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w Żłobku używając zwrotów „Dzień dobry” i „Do widzenia”, używania słów; proszę, dziękuję, przepraszam.
    • Obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka – słuchamy wierszyków i piosenek o rodzinnym święcie.
    • Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m. in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze, porządkowanie zabawek.
    • Rozwijanie umiejętności zgodnej i bezpiecznej zabawy, szanowania zabawek i zamieniania się nimi podczas zabawy.
    • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
    • Doskonalenie nawyku wspólnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
    • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, części garderoby.
    • Próby samodzielnego zgłaszania potrzeb fizjologicznych a także korzystania z toalety.
    • Ćwiczenie samoobsługi: samodzielne picie z kubka, posługiwanie się łyżką, widelcem.
    • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
    • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia
    • Zabawy naśladowczo-tematyczne: Kształtowanie umiejętności naśladowania czynności życia codziennego poprzez zabawę w kącikach tematycznych: wchodzenie w role społeczne, próby współdziałania z rówieśnikami, kształtowanie wyobraźni.
       
  2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
    • Wspólne słuchanie wiersza „Styczeń”.
    • Słuchanie krótkich utworów literackich o tematyce zimowej „Bałwan śniegowy”, „Spacer maluchów”.
    • Poznajemy zwierzęta, które trzeba dokarmiać zimą. Dzieci poznają co jedzą zwierzęta.
    • Czytanie wierszy o dokarmianiu leśnych zwierząt: „Domek dla ptaszków”, „Biegały ptaszki” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
    • Czytanie bajek i wierszy o babci i dziadku, oglądanie ilustracji przedstawiających babcię i dziadka.
    • Utrwalenie pojęć „śnieg”, „zima”, „mróz”, obserwowanie padającego śniegu.
    • Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące zimą w przyrodzie.
    • Ćwiczenia artykulacyjne „Głosy ptaków”
    • Nauka samogłosek prymarnych (A, U, E) i sekundarnych (I, O,Y),
    • Słuchanie wiersza „Myszki” – powtarzanie wyrazów dźwiękonaśladowczych
    • Gimnastyka buzi i języka:
      • Kotki - kotek pije mleko - szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się - czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi.
      • Zmęczony piesek - dziecko naśladuje pieska, który głośno oddycha i język ma wysunięty na brodę.
      • Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie.
      • Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
      • Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
      • Zmarźlak - chuchanie na zamarznięte ręce
    • Kukułka i kurka - wymawianie sylab: ku - ko, ku -ko,, uku – oko,uku - oko,kuku – koko.
       
  3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:Dwoje dzieci dokarmia ptaszki
    • Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
    • Dopasowywanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) – celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
    • Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych i drewnianych.
    • Budowanie z klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze – budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
    • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” – utrwalanie pojęć wysoki i niski.
    • Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
    • Korona- ozdabianie szablonu korony
    • Laurka dla babci i dziadka – malowanie farbami za pomocą rączek.
    • Zimowy krajobraz – metoda wyklejania watą.
    • Zwierzątka – wyklejanie gotowymi elementami. - Maska karnawałowa – ozdabianie szablonu maski poprzez przyklejanie na niej gotowych elementów.
    • Płynie kra- z porwanej i poszarpanej białej kartki przyklejanie kry pływającej po rzekach lub morzu.

  4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
    • Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Śniegowy bałwan” – pokazywanie części ciała.
    • Zabawa ruchowo – naśladowcza: naśladowanie zwierząt – ptaków dziobiących ziarno, sarenek – chodzenie na czworaka.
    • Naśladowanie ruchem zabaw zimowych: jazda na nartach, łyżwach, sankach.
    • Zabawy ruchowe ze śpiewem piosenki: „Zima, zima, zima”.
    • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu: chód na palcach, pietach, na krawędziach bocznych stopy, chodzenie po jeżykach.
    • Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
    • Zabawy organizacyjno – porządkowa „Ptaszki do domków”, „Zwierzęta w lesie”, „Wróbelki i kot”.
    • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Babcia wypoczęta, babcia zmęczona”, „Ptaszki szukają jedzenia”.
    • Zabawa bieżna „Ptaki”, „Wiatraczek”.
    • Zabawa ruchowa „Co robią ptaszki ”, „Wróbelki”.
    • Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej „Uśmiechy w kole”.
    • Zimowe spacery na świeżym powietrzu – hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji podczas zabaw na śniegu.
       
  5. Zajęcia umuzykalniające:
    • Nauka piosenki „Zima”.
    • Tańce w kole przy piosenkach zimowych: „Tup, tup, tup po śniegu”, „Sanna”, „Hej, biały walczyk”.
    • Słuchanie piosenek o tematyce zimowej.
    • Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
    • Zabawa instrumentami muzycznymi, śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.
    • Zajęcia rytmiki - „Cicho – głośno” „ Wolno - szybko”. Gra na instrumentach perkusyjnych we wskazanym przez nauczyciela tempie.

  6. Zabawy paluszkowe:
    • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”
    • Utrwalanie zabaw: „Gwiazdka”, „Małe rączki”, „Witam Cię”
    • „Wieża z rąk” – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwagi, wspólnej zabawy.
    • Zapoznanie z nową zabawą paluszkową „Zimno”:
      Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
      zimno, zimno, zimno w rączki nam.
      Trala lala, trala lala, klaszczemy rekami,
      trala lala, trala lala, teraz ciepło nam.