1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Oswojenie dzieci z postacią św. Mikołaja – przyzwyczajanie się do widoku opiekunek w czapce św. Mikołaja
- Tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas wizyty Mikołaja.
- Budzenie w dzieciach pozytywnych uczuć i emocji związanych ze zbliżającymi się świętami.
- Zachęcanie do samodzielnego spożywania posiłków – poprzez pozytywne komunikaty i pochwały przy samodzielnym korzystaniu z łyżki i kubka.
- Nawiązywanie bliższego kontaktu z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy.
- Kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – myjemy buzię i rączki.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Zapoznanie dzieci z postacią św. Mikołaja poprzez rozmowę i obrazki, budowanie jego pozytywnego obrazu, przygotowanie grupy na jego odwiedziny w żłobku.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających św. Mikołaja, choinkę, ozdoby świąteczne.
- Wprowadzanie słownictwa związanego ze świętami Bożego Narodzenia.
- Wprowadzanie słownictwa związanego z zimą, zmianami pogody- rozwój mowy biernej.
- Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków o tematyce świątecznej.
- Rozwijanie mowy biernej przez wypowiadanie próśb i poleceń.
- Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie papierowych płatków śniegu.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne:
- Skupianie uwagi na manipulowaniu drobnymi elementami przy pomocy „zakręconych labiryntów” - Opiekunka stymuluje koordynację wzrokowo-ruchową poprzez czuwanie nad prawidłowym przesuwaniem korali i użyciem zabawki zgodnym z przeznaczeniem.
- Sensomotoryka : ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania przedmiotów.
- Zachęcanie do ćwiczenia ruchów rąk, palców, nadgarstka poprzez oglądanie książeczek w miękkiej i twardej okładce.
- Piętrzenie i szeregowanie klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzyjnego kontrolowania ruchów.
- Układanie prostych puzzli i układanek (2-3 elementy), dopasowywanie do kształtu- stymulowanie procesu spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Zajęcia ruchowe wspomagające chodzenie, wzmacniające mięsnie grzbietu, tułowia, nóg.
- Łapanie baniek mydlanych oburącz- zwiększenie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała.
- Udział w zabawach z elementami czworakowania.
- Próby toczenia piłki, rzucania. Zabawy wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe.
- Łapanie płatków śniegu – próby podnoszenia z podłogi i zbieranie do pudełka płatków śniegu wyciętych przez opiekunkę z papieru.
- Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka.
- Zabawa ruchowa „Mały tunel”.
- Zimowe spacery.
- Wspomaganie dzieci rozpoczynających pionizację ciała, poprzez stawianie przy poręczy, ściankach aplikacyjnych.
- Wspomaganie dzieci rozpoczynających chodzenie poprzez trzymanie za rączki, chodzenie za chodzikiem.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Wprowadzanie zajęć rytmicznych tj. marsz, tupanie, klaskanie, naśladowanie gestów wykonywanych przez opiekunkę podczas słuchania piosenek.
- Próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy dziecięcych przebojach.
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Mikołaj”, „Siedem reniferów”, „Choinka”.
- Próby ilustrowania ruchem piosenki „ Mikołaj jedzie” – naśladowanie gestów wykonywanych przez opiekunkę: tupanie, klaskanie
- Słuchanie kołysanek dla dzieci.
6. Zabawy paluszkowe:
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”
- Utrwalanie zabawy: „Dwie małe rączki klaszczą”
- Nauka zabawy : „Rodzinka” - próby pokazywania przez dzieci.