1. Mikołaj z reniferemZadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Oswojenie dzieci z postacią św. Mikołaja – przyzwyczajanie się do widoku opiekunek w czapce św. Mikołaja
  • Tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas wizyty Mikołaja.
  • Budzenie w dzieciach pozytywnych uczuć i emocji związanych ze zbliżającymi się świętami.
  • Zachęcanie do samodzielnego spożywania posiłków – poprzez pozytywne komunikaty i pochwały przy samodzielnym korzystaniu z łyżki i kubka.
  • Nawiązywanie bliższego kontaktu z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy.
  • Kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – myjemy buzię i rączki.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Zapoznanie dzieci z postacią św. Mikołaja poprzez rozmowę i obrazki, budowanie jego pozytywnego obrazu, przygotowanie grupy na jego odwiedziny w żłobku.
  • Oglądanie ilustracji przedstawiających św. Mikołaja, choinkę, ozdoby świąteczne.
  • Wprowadzanie słownictwa związanego ze świętami Bożego Narodzenia.
  • Wprowadzanie słownictwa związanego z zimą, zmianami pogody- rozwój mowy biernej.
  • Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków o tematyce świątecznej.
  • Rozwijanie mowy biernej przez wypowiadanie próśb i poleceń.
  • Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie papierowych płatków śniegu.

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne:

  • Skupianie uwagi na manipulowaniu drobnymi elementami przy pomocy „zakręconych labiryntów” - Opiekunka stymuluje koordynację wzrokowo-ruchową poprzez czuwanie nad prawidłowym przesuwaniem korali i użyciem zabawki zgodnym z przeznaczeniem.
  • Sensomotoryka : ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania przedmiotów.
  • Zachęcanie do ćwiczenia ruchów rąk, palców, nadgarstka poprzez oglądanie książeczek w miękkiej i twardej okładce.
  • Piętrzenie i szeregowanie klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzyjnego kontrolowania ruchów.
  • Układanie prostych puzzli i układanek (2-3 elementy), dopasowywanie do kształtu- stymulowanie procesu spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Zajęcia ruchowe wspomagające chodzenie, wzmacniające mięsnie grzbietu, tułowia, nóg.
  • Łapanie baniek mydlanych oburącz- zwiększenie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała.
  • Udział w zabawach z elementami czworakowania.
  • Próby toczenia piłki, rzucania. Zabawy wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe.
  • Łapanie płatków śniegu – próby podnoszenia z podłogi i zbieranie do pudełka płatków śniegu wyciętych przez opiekunkę z papieru.
  • Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka.
  • Zabawa ruchowa „Mały tunel”.
  • Zimowe spacery.
  • Wspomaganie dzieci rozpoczynających pionizację ciała, poprzez stawianie przy poręczy, ściankach aplikacyjnych.
  • Wspomaganie dzieci rozpoczynających chodzenie poprzez trzymanie za rączki, chodzenie za chodzikiem.

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Wprowadzanie zajęć rytmicznych tj. marsz, tupanie, klaskanie, naśladowanie gestów wykonywanych przez opiekunkę podczas słuchania piosenek.
  • Próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy dziecięcych przebojach.
  • Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Mikołaj”, „Siedem reniferów”, „Choinka”.
  • Próby ilustrowania ruchem piosenki „ Mikołaj jedzie” – naśladowanie gestów wykonywanych przez opiekunkę: tupanie, klaskanie
  • Słuchanie kołysanek dla dzieci.

6. Zabawy paluszkowe:

  • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”
  • Utrwalanie zabawy: „Dwie małe rączki klaszczą”
  • Nauka zabawy : „Rodzinka” - próby pokazywania przez dzieci.