1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Wiosenne kwiatkiBudowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem, a opiekunkami poprzez indywidualną zabawę
  • Zapewnienie dziecku pogodnej i życzliwej atmosfery w grupie
  • Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy.
  • Budowanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy, posiłków, wsparcie emocjonalne w trudnych dla dziecka momentach, a także stawianie dziecku jasnych oczekiwań, granic
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości u dziecka przez pochwały, bycie z nim w trakcie zabawy 
  • Tworzenie radosnego nastroju w grupie poprzez wspólne zabawy dostosowane do wieku i zainteresowań
  • Wspomaganie dziecka w próbach samodzielnego spożywanie posiłków
  • Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – myjemy rączki i buzię

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Oglądanie ilustracji przedstawiających wiosnę – opowiadanie dzieciom o wiosennej pogodzie
  • Wprowadzanie słownictwa związanego z wiosną, zmianami pogody - rozwój mowy biernej
  • Oglądanie obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach znajdujących się na obrazkach, zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania
  • Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów
  • Nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”
  • Wzbogacenie doznań zmysłowych, stymulowanie wielozmysłowego poznania świata poprzez zabawy przedmiotami o różnej strukturze.
  • Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie kolorowych piórek

3. Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne:

  • Zachęcanie do prób szeregowania i piętrzenia klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, precyzyjnego kontrolowania ruchów
  • Wkładanie elementów od największych do najmniejszych. Opiekunka przygotowuje kubeczki o różnej wielkości, czuwa nad poprawnym manipulowaniem
  • Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania przedmiotów
  • Nauka budowania klockami miękkimi, twardymi, o zróżnicowanej wielkości i strukturze
  • Dowolne zabawy klockami: szeregowanie i piętrzenie klocków, burzenie wieży
  • Ćwiczenie chwytu pesetowego poprzez podawanie drobnych przedmiotów
  • Manipulowane zabawkami interedukacyjnymi – kształtowanie zmysłu wzroku i słuchu 
  • Układanie prostych dwuelementowych układanek wkładanych z uchwytem, stymulujące rozwój chwytu pęsetkowego
  • Zabawy piramidami, wkładanie obręczy.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Pobudzanie do schylania, sięgania po zabawki
  • Nauka pokonywania przeszkód na drodze (np. zabawek) 
  • Wspomaganie dzieci rozpoczynających chodzenie poprzez prowadzenie za rączki i wykorzystanie chodzika
  • Zabawy z piłką: rzucanie, turlanie
  • Podnoszenie przedmiotów leżących na podłodze
  • Zabawy balonami, wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe
  • Zabawy w tunelu – swobodne przejścia przez tunel 
  • Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkami

5. Kolorowe kwiatkiZajęcia umuzykalniające:

  • Śpiewanie piosenek przez opiekunkę oraz zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt muzyki
  • Zachęcanie dzieci do wykonywania prostych ruchów naśladowania gestów oraz świadomego kontrolowania ciała: machanie rączkami, klaskanie, ruchy głową podczas śpiewania piosenek przez opiekunkę
  • Dalsze próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy wiosennych piosenkach.
  • Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Wiosna”, „Idzie Marzec czarodziej”, „Marzec”.
  • Słuchanie kołysanek dla dzieci

6. Zabawy paluszkowe: 

  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw: Rak, Sroczka, Świeci gwiazdka, Małe rączki. 
  • Zapoznanie z zabawą „Wiosenna burza”.
  • Słuchanie piosenek dla dzieci odtwarzanych na sprzęcie grającym: „Kółko graniaste”, „Krasnoludki”, „Jedzie pociąg z daleka”.

Pada deszczyk, pada, pada, (uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
Coraz prędzej z nieba spada. (przebieramy wszystkimi palcami
Jak z konewki woda leci, (uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci... (klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot !!! (uderzamy piąstkami o podłogę)