1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem, a opiekunkami poprzez indywidualną zabawę
- Zapewnienie dziecku pogodnej i życzliwej atmosfery w grupie
- Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy, posiłków, wsparcie emocjonalne w trudnych dla dziecka momentach, a także stawianie dziecku jasnych oczekiwań, granic
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości u dziecka przez pochwały, bycie z nim w trakcie zabawy
- Tworzenie radosnego nastroju w grupie poprzez wspólne zabawy dostosowane do wieku i zainteresowań
- Wspomaganie dziecka w próbach samodzielnego spożywanie posiłków
- Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – myjemy rączki i buzię
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Oglądanie ilustracji przedstawiających wiosnę – opowiadanie dzieciom o wiosennej pogodzie
- Wprowadzanie słownictwa związanego z wiosną, zmianami pogody - rozwój mowy biernej
- Oglądanie obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach znajdujących się na obrazkach, zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania
- Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów
- Nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”
- Wzbogacenie doznań zmysłowych, stymulowanie wielozmysłowego poznania świata poprzez zabawy przedmiotami o różnej strukturze.
- Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie kolorowych piórek
3. Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne:
- Zachęcanie do prób szeregowania i piętrzenia klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, precyzyjnego kontrolowania ruchów
- Wkładanie elementów od największych do najmniejszych. Opiekunka przygotowuje kubeczki o różnej wielkości, czuwa nad poprawnym manipulowaniem
- Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania przedmiotów
- Nauka budowania klockami miękkimi, twardymi, o zróżnicowanej wielkości i strukturze
- Dowolne zabawy klockami: szeregowanie i piętrzenie klocków, burzenie wieży
- Ćwiczenie chwytu pesetowego poprzez podawanie drobnych przedmiotów
- Manipulowane zabawkami interedukacyjnymi – kształtowanie zmysłu wzroku i słuchu
- Układanie prostych dwuelementowych układanek wkładanych z uchwytem, stymulujące rozwój chwytu pęsetkowego
- Zabawy piramidami, wkładanie obręczy.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Pobudzanie do schylania, sięgania po zabawki
- Nauka pokonywania przeszkód na drodze (np. zabawek)
- Wspomaganie dzieci rozpoczynających chodzenie poprzez prowadzenie za rączki i wykorzystanie chodzika
- Zabawy z piłką: rzucanie, turlanie
- Podnoszenie przedmiotów leżących na podłodze
- Zabawy balonami, wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe
- Zabawy w tunelu – swobodne przejścia przez tunel
- Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkami
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Śpiewanie piosenek przez opiekunkę oraz zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt muzyki
- Zachęcanie dzieci do wykonywania prostych ruchów naśladowania gestów oraz świadomego kontrolowania ciała: machanie rączkami, klaskanie, ruchy głową podczas śpiewania piosenek przez opiekunkę
- Dalsze próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy wiosennych piosenkach.
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Wiosna”, „Idzie Marzec czarodziej”, „Marzec”.
- Słuchanie kołysanek dla dzieci
6. Zabawy paluszkowe:
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw: Rak, Sroczka, Świeci gwiazdka, Małe rączki.
- Zapoznanie z zabawą „Wiosenna burza”.
- Słuchanie piosenek dla dzieci odtwarzanych na sprzęcie grającym: „Kółko graniaste”, „Krasnoludki”, „Jedzie pociąg z daleka”.
Pada deszczyk, pada, pada, (uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
Coraz prędzej z nieba spada. (przebieramy wszystkimi palcami
Jak z konewki woda leci, (uderzamy całymi dłońmi o podłogę)
A tu błyskawica świeci... (klaszczemy w dłonie nad głową)
Grzmot !!! (uderzamy piąstkami o podłogę)