1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Tworzenie radosnego nastroju w grupie podczas świętowania Dnia Dziecka.
- Dzień Rodziny – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
- Odwracanie uwagi dziecka od powodu płaczu i tęsknoty poprzez zainteresowanie go atrakcyjną zabawką.
- Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy.
- Kontynuacja nauki siedzenia w kole, trzymania się za rączki.
- Modelowanie prawidłowych i bezpiecznych zachowań podczas spacerów i zabaw na placu zabaw.
- Zachęcanie do współpracy z innymi dziećmi podczas zabawy, wymienianie się zabawkami, wspólne układanie klocków, wdrażanie do zgodnej zabawy pomiędzy dziećmi.
- Próby poruszania się parami, pociągiem, przy wężu ułatwiające bezpieczne spacerowanie.
- Wyrabianie nawyku sprzątania zabawek po skończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika a zabawki odkładamy na półkę.
- Pokazywanie i wspomaganie dziecka w samodzielnym spożywaniu posiłków.
- Przyzwyczajanie do nocnikowania – stopniowe wydłużanie czasu siedzenia na nocniku.
- Dalsze kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – mycie rączek po powrocie z placu zabaw oraz ze spaceru.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Oglądanie ilustracji i czytanie krótkich wierszyków związanych z latem.
- Wprowadzanie słownictwa związanego z latem i wypoczynkiem na świeżym powietrzu – rozwijanie mowy biernej.
- Rozwijanie mowy biernej poprzez wypowiadanie próśb i poleceń.
- Zachęcanie do gaworzenia, nazywania, wskazywania przedmiotów podczas oglądania książeczek. Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów.
- Aranżowanie zabaw z wykorzystaniem obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach, próby znajdywania tych przedmiotów na Sali.
- Utrwalanie rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”.
- Próby zapamiętywania i wypowiadania na głos imion dzieci i opiekunek.
- Ćwiczenia oddechowe: dmuchanie piórek, skrawków papieru, baniek mydlanych.
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne:
- Zabawy piramidami, wkładanie obręczy, budowanie wieży z klocków piankowych: piętrzenie, burzenie.
- Dowolne zabawy klockami waflowymi rozwijające wyobraźnię i precyzyjne kontrolowanie ruchów.
- Próby turlania bączków – samodzielnie i przy pomocy opiekunki.
- Labirynt – przesuwanie kółek, samochodów według jednej drogi – ćwiczenie ruchów palców, nadgarstka, dłoni.
- Ćwiczenie czynności wkładania mniejszych elementów w większe. Opiekunka czuwa nad poprawnym manipulowaniem.
- Stymulowanie reakcji sensoryczno-motorycznych: utrzymywanie w rączkach po jednej zabawce – postukiwanie nimi o siebie lub podłogę.
- Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania, zamykania, otwierania.
- Dowolne zabawy w kącikach edukacyjnych: kuchnia, warsztat łazienka. Opiekunka pokazuje i czuwa nad poprawnym wykonywaniem odpowiednich czynności: gotowanie, mycie lalek itp.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg poprzez zabawy ruchowe dostosowane do wieku i predyspozycji dziecka.
- Nauka chodzenia z podtrzymywaniem za rękę lub pchaniem zabawek na kółkach.
- Dzieci samodzielnie chodzące: Stwarzanie przestrzeni do swobodnego chodzenia po sali, wzmacnianie mięśni tułowia, kręgosłupa, nóg.
- Nauka pokonywania przeszkód na drodze ( np. zabawek ), pobudzanie do schylania, sięgania po zabawki.
- Zabawy balonami, wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe.
- Zwiększanie zakresu ruchów celowych rąk, koordynacji ciała podczas prób łapania balonów, baniek mydlanych.
- Toczenie piłki w pozycji siedzącej - dzieci raczkujące, ćwiczenia rzutu piłką w pozycji stojącej – dzieci chodzące.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
- Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkach.
- Spacery na świeżym powietrzu, dowolne zabawy na placu zabaw.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt melodii podczas śpiewanych przez opiekunkę piosenek.
- Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Pieski”, „ Słoneczko”, „Pszczółka”.
- Próby uczestnictwa w zabawach kołowych, dowolne tańce przy muzyce dziecięcej.
- Nauka wytwarzania dźwięków przy pomocy instrumentów muzycznych: bębenek, tamburyno, grzechotki.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej dla dzieci.
6. Zabawy paluszkowe:
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.
- Utrwalanie zabaw: „Gwiazdka”, „Małe rączki”, „Witam Cię”.
- Zapoznanie z zabawą: „Biedroneczka”.
Wyciągamy przed siebie obie dłonie i recytując wierszyk palcami jednej ręki dotykamy palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszego. Na koniec wykonujemy dłonią zygzaki i unosimy ją ku górze
Biedronka mała
robaczki spotkała:
z tym się przywitała,
tego pogłaskała,
temu pomachała,
tego zabrać chciała,
z tym się pożegnała…
i do nieba poleciała