- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Adaptacja w żłobku.
- Przywitanie dzieci w grupie po wakacyjnej przerwie oraz dzieci nowo przyjętych,
- Przypomnienie sobie imion rówieśników z grupy.
- Zapoznanie się z pomieszczeniami znajdującymi się sali.
- Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaczków i miejsc przy stole.
- Pomoc w radzeniu sobie z trudem emocji związanych z rozstaniem dziecka z rodzicem.
- Budowanie relacji zaufania i otwartości dzieci wobec opiekunów.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, „Jedziemy pociągiem”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, nie zabieranie innym dzieciom zabawek.
- Usprawnianie samoobsługi: samodzielność w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem.
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek, mycie raczek przed i po posiłku oraz po spacerze.
- Indywidualne zgłaszanie potrzeb fizjologicznych- samodzielnego korzystania z toalety przez dzieci już uczęszczające do grypy oraz nauka korzystania z toalety dzieci nowo przyjęte do grupy.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Zabawa słowna utrwalająca imiona dzieci, ułatwiająca ich rytmizację „Nasze imiona”.
- Czytanie wierszyków i książeczek dla dzieci „Samochwała” „Leń”.
- Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów wg cechy jakościowej.
- Ćwiczenia warg „Ćwiczymy wargi” (parskanie, całusy itp.).
- Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów według cechy jakościowej.
- Czytanie bajek ze żłobkowej biblioteczki: „Żuraw i Czapla”, „Trzy świnki”, „Jajko”.
- „Kolorowe liście”- obserwowanie zmiany kolorów liści. Nauka kolorów, wskazywanie przedmiotów w danym kolorze (czerwony, żółty, zielony).
- Zbieranie kolorowych, jesiennych liści, segregowanie ich według danego koloru.
- Zabawa „echo” - powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem.
- Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- Puzzle i układanki drewniane– stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania zabawek oddalonych od siebie, nabywanie umiejętności zbliżania ich poprzez pociągnięcie za przywiązany do niej sznurek.
- Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych.
- Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Skupianie uwagi na manipulowaniu drobnymi elementami przy pomocy „zakręconych labiryntów”.
Praca plastyczna:- Kolorowanie kredkami ilustracji „Uśmiechnięty kwiat”- zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.
- Malowanie farbami jesiennych ilustracji – jeżyk, grzybek.
- Wyklejanie kolorowych liści przy użyciu kolorowych kawałków bibuły.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu - doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu, podziwianie otaczającej przyrody.
- Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu i chusty animacyjnej.
- Zabawy z piłką: turlanie, toczenie.
- Zabawa naśladowcza do dźwięków muzycznych: zbieranie liści, grzybów, zrywanie jabłek.
- Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp.
- Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawa integracyjna ułatwiająca poznanie i zapamiętanie imion „Witaj, jak się masz”.
- Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Baloniku”, „Stary Niedźwiedź”, „Kółko graniaste”- integrowanie grupy.
- Wspólne tańce w kole do piosenek „Kaczuszki”, „Dzik”.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe Liście”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew.
- Zabawa instrumentami muzycznymi- próba grania na nich.
- Zajęcia paluszkowe:
- „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
- Wieża z rąk – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwag.
- Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie krótkich wierszyków i rymowanek; „Bawiły się dzieci”.
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.