Płacząca dziewczynka

  1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
     
    • Adaptacja w żłobku.
    • Przywitanie dzieci w grupie po wakacyjnej przerwie oraz dzieci nowo przyjętych,
    • Przypomnienie sobie imion rówieśników z grupy.
    • Zapoznanie się z pomieszczeniami znajdującymi się sali.
    • Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaczków i miejsc przy stole.
    • Pomoc w radzeniu sobie z trudem emocji związanych z rozstaniem dziecka z rodzicem.
    • Budowanie relacji zaufania i otwartości dzieci wobec opiekunów.
    • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, „Jedziemy pociągiem”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, nie zabieranie innym dzieciom zabawek.
    • Usprawnianie samoobsługi: samodzielność w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem.
    • Wpajanie nawyków grzecznościowych, higienicznych i porządkowych: m. in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek, mycie raczek przed i po posiłku oraz po spacerze.
    • Indywidualne zgłaszanie potrzeb fizjologicznych- samodzielnego korzystania z toalety przez dzieci już uczęszczające do grypy oraz nauka korzystania z toalety dzieci nowo przyjęte do grupy.
    • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby, samodzielne mycie rączek i buzi.
    • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
    • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
       
  2. Dziewczynka leży na różowym tapczanieZajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
     
    • Zabawa słowna utrwalająca imiona dzieci, ułatwiająca ich rytmizację „Nasze imiona”.
    • Czytanie wierszyków i książeczek dla dzieci „Samochwała” „Leń”.
    • Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów wg cechy jakościowej.
    • Ćwiczenia warg „Ćwiczymy wargi” (parskanie, całusy itp.).
    • Zabawa „Porządkujemy zabawki” – klasyfikowanie przedmiotów według cechy jakościowej.
    • Czytanie bajek ze żłobkowej biblioteczki: „Żuraw i Czapla”, „Trzy świnki”, „Jajko”.
    • „Kolorowe liście”- obserwowanie zmiany kolorów liści. Nauka kolorów, wskazywanie przedmiotów w danym kolorze (czerwony, żółty, zielony).
    • Zbieranie kolorowych, jesiennych liści, segregowanie ich według danego koloru.
    • Zabawa „echo” - powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem.
       
  3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
     
    • Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
    • Puzzle i układanki drewniane– stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
    • Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
    • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski.
    • Rozwijanie umiejętności dostrzegania zabawek oddalonych od siebie, nabywanie umiejętności zbliżania ich poprzez pociągnięcie za przywiązany do niej sznurek.
    • Tworzenie prostych budowli z klocków piankowych, waflowych.
    • Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
    • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
    • Skupianie uwagi na manipulowaniu drobnymi elementami przy pomocy „zakręconych labiryntów”.
      Praca plastyczna:
      • Kolorowanie kredkami ilustracji „Uśmiechnięty kwiat”- zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego.
      • Malowanie farbami jesiennych ilustracji – jeżyk, grzybek.
      • Wyklejanie kolorowych liści przy użyciu kolorowych kawałków bibuły.
         
  4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
     
    • Grzyb muchomorSpacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu - doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu, podziwianie otaczającej przyrody.
    • Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu i chusty animacyjnej.
    • Zabawy z piłką: turlanie, toczenie.
    • Zabawa naśladowcza do dźwięków muzycznych: zbieranie liści, grzybów, zrywanie jabłek.
    • Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”.
    • Ćwiczenia przeciw płaskostopiu - chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp.
       
  5. Zajęcia umuzykalniające:
     
    • Zabawa integracyjna ułatwiająca poznanie i zapamiętanie imion „Witaj, jak się masz”.
    • Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Baloniku”, „Stary Niedźwiedź”, „Kółko graniaste”- integrowanie grupy.
    • Wspólne tańce w kole do piosenek „Kaczuszki”, „Dzik”.
    • Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
    • Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Kolorowe Liście”- naśladowanie spadających liści, szumiących drzew.
    • Zabawa instrumentami muzycznymi- próba grania na nich.
       
  6. Zajęcia paluszkowe:
     
    • „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
    • Wieża z rąk – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwag.
    • Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie krótkich wierszyków i rymowanek; „Bawiły się dzieci”.
    • Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”.

Dwa misie przytulają się