- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: czekanie na swoją kolej, nie zabieranie innym dzieciom zabawek.
- Usprawnianie samoobsługi: samodzielność w piciu z kubka, posługiwaniu się łyżką, widelcem.
- Indywidualne zgłaszanie potrzeb fizjologicznych – nauka samodzielnego korzystania z toalety przez dzieci.
- „Spotkanie z Mikołajem” – wyrabianie śmiałości i odwagi, kształtowanie nawyków kulturalnych.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na prośby i polecenia opiekuna.
- Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
- Nauka sposobu obchodzenia się z zabawkami i książkami- ich stałe miejsce, wdrażanie do porządkowania.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- „W kopalni” – przedstawienie jak wygląda węgiel, do czego jest potrzebny oraz jak się go wydobywa
- Czytanie wierszyków: „Górnik”, „Czapka górnika”.
- „Święty Mikołaj wśród dzieci” – zapoznanie grupy z postacią, wyglądem i cechami charakterystycznymi na podstawie obrazków. Oswajanie dzieci ze zbliżającą się wizytą Mikołaja w żłobku.
- „ W fabryce Świętego Mikołaja” – zapoznanie dzieci z miejscem, gdzie pracuje Święty Mikołaj oraz z jego pomocnikami z wykorzystaniem bajki „Fabryka Świętego Mikołaja” K. M. Wiśniewskiego.
- Zapoznanie dzieci z rodzajami zabawek na podstawie wiersza A. Galickiej „Co przyniesie Mikołaj” - ćwiczenia ortofoniczne.
- Nauka wiersza „ Mikołaj”: ćwiczenia pamięciowe
- „Zimowa pogoda” – zabawa dydaktyczna: zapoznanie dzieci z ilustracjami przedstawiającymi cechy charakterystyczne dla zimowej aury (padający śnieg, wiatr, zawieja, zaspy).
- "Które ubranko, na którą część ciała?" – opiekunka podnosi kolejne części ubioru zimowego a zadaniem dzieci jest pokazanie, na którą część ciała ją zakładamy.
- Wprowadzanie słownictwa związanego ze Świętami Bożego Narodzenia – stół wigilijny, choinka, szopka.
- „Święta Bożego Narodzenia” – rozmowa kierowana
- Świąteczny Wigilijny Stół – rozmowa z dziećmi na temat wyglądu wigilijnego stołu oraz przygotowywanie go wspólnie z dziećmi w grupie w kąciku kuchennym.
- Czytanie bajek o tematyce świątecznej: „Świąteczne zamieszanie”, „Wesoła choinka” – rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Wspólnie ubieramy choinkę – oglądanie ozdób choinkowych, zwrócenie uwagi na ich kształt, kolor, wielkość oraz delikatność i kruchość.
- „Na choince” – rytmizowanie zdania: Na choince gwiazdka świeci i swym blaskiem cieszy dzieci – głośno, cicho, wolno, szybko.
- „Liczymy śnieżynki” – nauka liczenia do trzech.
- „Jakie ozdoby wiszą na choince ” – prawidłowe nazywanie przez dzieci ozdób wiszących na choince. Próby określania które z nich wiszą nisko a które wysoko.
- Rozmowa na temat zbliżającego się Nowego Roku na podstawie wiersza „Nowy Rok”. Ukazanie zwyczajów związanych z Nocą Sylwestrową.
- Ćwiczenia oddechowe „Śnieżynki”- dmuchanie papierowych śnieżynek.
- Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- Górnik w kopalni – kolorowanka.
- „ List do Św. Mikołaja” – przyklejanie do szablonu worka na prezenty wyciętych z gazet zdjęć zabawek.
- Broda Św. Mikołaja – praca plastyczna, wyklejanie brody Św. Mikołaja watą
- Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej, uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
- Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- „Moja Bombeczka” – dzieci malują farbą wycięty z kartonu kontur bombki i ozdabiają wg własnego pomysłu.
- „Choinka” – wspólna praca plastyczna. Dzieci przyklejają pomalowane farbą bombki na dużym konturze choinki.
- Zielona choinka – wyklejanie kształtu choinki z zielonych trójkątów i ozdabianie kolorowymi kółkami – przypominanie kształtów i kolorów.
- Kolorowe fajerwerki – malowanie farbami, wyrażanie swojej ekspresji.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- „Renifery i Mikołaje –zabawa ruchowa: dzieci w opaskach reniferów tworzą razem z innymi dziećmi zaprzęgi poruszając się po sali do melodii „7 reniferów”.
- Wrzucamy prezenty do komina – zabawa rzut do celu.
- „Czym przyjedzie Święty Mikołaj?” – zabawa z elementami pokazywania.
- Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
- Toczymy śniegowe kule – zabawa z elementami toczenia.
- Ubieramy choinkę” – dzieci w rytm piosenki „Ubierzemy dziś choinkę” naśladują czynność wieszania ozdób choinkowych: schylają się, jakby podnosiły bombkę, wspinają się na palce, naśladując wieszanie ozdób na wyższych gałązkach.
- Zabawa ruchowa z elementami klasyfikacji – na dywanie opiekunka układa bombki z kolorowego papieru (czerwony, żółty, zielony, niebieski). Zadaniem dzieci jest dopasować kolorowe piłeczki do odpowiednich bombek.
- Pobyt na świeżym powietrzu – hartowanie dzieci, dostarczanie pozytywnych emocji.
- Spacer po okolicy w poszukiwaniu zimy – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
- Zajęcia umuzykalniające:
- Wspólne tańce w kole do piosenek „Mikołaj”, „A Mikołaj”,
- Zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki „Mikołaj jedzie samochodem”- naśladowanie Mikołaja rozwożącego prezenty,
- Zabawa instrumentami muzycznymi- próba grania na nich.
- Słuchanie i śpiewanie kolęd – wprowadzanie świątecznego nastroju.
- Wspólne tańce do piosenek: „Wesoła choinka”, „Choinko piękna jak las”
- Zabawy kołowe, ruchowo – naśladowcze do świątecznych piosenek.
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Zajęcia paluszkowe:
- Wieża z rąk – usprawnianie motoryki małej, rozwijanie koncentracji i uwag
- Rozwijanie pamięci poprzez powtarzanie krótkich wierszyków i rymowanek; „Bawiły się dzieci”
- Usprawnianie nadgarstka, ruchów palców, dłoni do wierszyków: „Rak”, „Sroczka”, „Pająk”
- Utrwalanie zabaw: „Gwiazdka”, „Małe rączki”, „Witam Cię”
- Zapoznanie z nową zabawą paluszkową „Zimno”:
Zimno, zimno, zimno nam w paluszki,
zimno, zimno, zimno w rączki nam.
Trala lala, trala lala, klaszczemy rękami,
trala lala, trala lala, teraz ciepło nam.