Łąka, kwiatki, motyle1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
 

  • Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Utrwalanie odpowiedniego zachowania przy stole podczas posiłków jak również podczas zajęć. Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
  • Wspieranie procesu kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych – uwrażliwienie na konieczność mycia rąk po skorzystaniu z toalety, przed posiłkiem, po zabawie na placu zabaw.
  • Nawiązanie bliższego kontaktu z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne, inicjowanie samodzielnie przez dzieci lub opiekunkę.
  • Kształtowanie umiejętności słuchania innych – zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie, nauka sygnalizowania chęci wypowiedzi poprzez podniesienie ręki do góry.
  • Ostrożne zachowywanie się podczas zabawy i wspólnych zajęć. Zwracanie uwagi na komfort rówieśników.
  • Dalsze opanowanie umiejętności związanych z rozbieraniem i ubieraniem się. Samodzielne przygotowujemy się do leżakowania, a po jego zakończeniu samodzielne ubieranie swojej garderoby.
  • Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką, widelcem, czekanie aż wszyscy zjedzą posiłek.
  • Podejmowanie działań na rzecz grupy – utrzymanie porządku wśród zabawek, używanie ich zgodnie z ich przeznaczeniem.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzenie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych. Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
  • Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi i opiekunkami.
  • Utrwalenie pozytywnych zachowań w grupie: siedzenie w kole, odkładanie zabawek na miejsce, spokojne siedzenie podczas posiłków.

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych, rozwój poznawczy:

  • Pogadanka na temat zwierząt, jakie można spotkać na łące (np. motyl, żabka biedronka). Wskazywanie na obrazkach wypowiedzianych zwierzątek, opowieści o ich wyglądzie.
  • Czytanie bajek i wierszy „Wiosenna łąka”, „Żabki” prośby opowiadania o przeczytanych utworach: rozwijanie pamięci i umiejętności wypowiadania się przed rówieśnikami.
  • Jaki to kwiat? Jaki ma kolor? – zadania obrazkowe. Próby wskazania oraz nazywania kwiatów przedstawionych przez opiekuna. Układanie obrazków z kolorowymi kwiatami.
  • „Jakie to zwierzę” – zagadki obrazkowe. Kto zajmuje się zwierzątkami w zagrodzie? – przedstawienie sylwetki rolnika.
  • „Czego brakuje” ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość. Zwrócenie uwagi na brakujące elementy na obrazkach przedstawiających zwierzęta na wsi (np. krowa bez rogów, kaczka bez dzioba).
  • „Ile to zwierzątek widzisz na obrazku?” zabawa matematyczna oraz klasyfikacja zwierząt tego samego gatunku.
  • „Odgłosy zwierząt” zabawa kształtująca zmysł słuchu poprzez odgadywanie odgłosów zwierząt z puszczanych nagrań lub przedstawionych przez opiekuna. Próby naśladowania zwierząt przez dzieci.
  • Przedstawienie dzieciom narzędzi znajdujących się w zagrodzie: grabie, konewka, motyka.
  • Ćwiczenie narządów artykulacyjnych poprzez unoszenie głowy do góry i udawanie że dmuchamy baloniki, nabieranie powietrza ustami i długi wydech.
  • Słuchanie wierszy i bajek oraz opowiadań o rodzinie – opowiadanie na pytania dotyczące tekstu.
  • Dzień mamy- rozmowy o zajęciach i zainteresowaniach mam dzieci. „Przesyłamy całusy dla mamy” –ćwiczenia warg, próby głośnego cmokania ustami.
  • „Kim chciałabyś zostać kiedy dorośniesz” indywidualne potrzeby. „Wąchamy kwiatuszki” – wciąganie powietrza nosem , a wydychamy ustami.

3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowanie elementów o różnej wielkości kształcie i liczbie.
  • Chusta animacyjna – utrwalanie poznanych kolorów, podawanie przykładów do wylosowania kolorów.
  • Układanie puzzli tekturowych, drewnianych i piankowych – rozwijanie wyobraźni i myślenia oraz koordynacji ruchowej podczas doboru odpowiednich części układanki.
  • Konstruowanie dowolnych budowli z klocków waflowych typu lego.
  • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i koncentracji, współpraca z innymi dziećmi.
  • Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
  • Kolorowanie postaci rolnika jako opiekuna zwierząt.
  • Zabawa w kucharza – przygotowanie przez dzieci ulubionych potrwa ich rodziców.
  • Mój dom – budowanie przez dzieci domków dla całej rodziny przy użyciu plastikowych klocków.
  • Prace plastyczne:
  • „Zając” – praca przestrzenna naklejanie gotowych elementów (talerzyk, wąsy, uszy).
  • „Kwiatki z łąki” – wydzieranki z kolorowych kartek papieru – ćwiczenia sprawności manualnej i rozbudzenie kreatywności dziecka.
  • „Czerwona biedronka” – wykonanie pracy plastycznej przy użyciu czerwonych kółek, czarnej farbki i zielonej bibuły.
  • „Co robią nasi rodzice?” – kolorowanka przedstawiająca różne zawody.
  • „Mój pierwszy warzywniak – pietruszka, marchewka, burak, cebula, szczypiorek” – praca z wykorzystaniem plasteliny.
  • „Kwiat wiśni” – wykonanie pracy z różowej bibuły na gotowym szablonie drzewa.
  • „Serce dla mamy” – przygotowanie serca z podanych elementów.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Zabawa w ogrodzie oraz na placu zabaw – szukanie zwierzątek na placu żłobkowym obserwowanie ich wyglądu i zachowania, zwrócenie uwagi na ich rozmiar i delikatność.
  • Spacer w okolicy żłobka – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny.
  • „Zabawa na łące” – zabawa rozwijająca szybkość reakcji na wypowiedzianą nazwę zwierzęcia (ślimak, mrówka, biedronka, pszczoła).
  • Spacery połączone zabawą na placu zabaw. Obserwowanie zwierząt w gospodarstwach domowych przy żłobku.
  • „Stój prościutko!” – dzieci chodzą i biegają w różnych kierunkach. Na zawołanie: „stoimy prościutko” – dzieci po zatrzymaniu prostują się. Nauka wykonywania poleceń zadanych przez opiekuna.
  • Coś ty, kotku, chciał? – ćwiczenie orientacji oraz ćwiczenia mięśni grzbietu, kończyn dolnych i górnych.
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem woreczków.
  • Spacery, połączone z zabawą na świeżym powietrzu, na placu zabaw (berek, skłony tułowia, wymachy, podskoki) – doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu.
  • Tor przeszkód – jak dojść do celu? – zabawa z wykorzystaniem kolorowych szarf.
  • Pomagam swojej mamie – zabawa naśladowcza (odkurzanie, ścieranie kurzu, gotowanie).
  • W zdrowym ciele zdrowy duch – gimnastyka poranna.
  • Zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej i maty interaktywnej.

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Słuchanie piosenek wiosennych, próba ich nauki: „Tęcza”, „Bal na łące”, „Wiosna na łące”.
  • Zabawa rytmiczna – zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
  • Wspólny śpiew wiosennych piosenek: „ Pszczółka Maja”, „Maszeruje wiosna”.
  • Zabawy ruchowe ze śpiewem – utrwalenie dotychczas poznanych piosenek „ Stary niedźwiedź mocno śpi” „Lisek łakomczuszek”, „Baby shark”, „Praczki”, „Kaczka dziwaczka”.
  • Tworzenie muzyki przy pomocy instrumentów, wspólna gra: trójkąt, grzechotka, tamburyno, bębenek, kołatka.
  • „Głowa, ramiona” – śpiew piosenki i pokazywanie elementów ciała.
  • Nauka piosenki: „A ja wolę moja mamę”.
  • „Taniec kwiatów” – dzieci tańczą do piosenki o tematyce wiosennej.
  • „Hałaśliwa i cicha muzyka” – ćwiczenia rozwijające ekspresję motoryczno- brzmieniową.
  • Słuchanie piosenki „Moja rodzina”.
  • Spacerowanie – tupanie prostych rytmów wyklaskanych przez opiekunkę – ćwiczenia słuchowe.
  • „Głowa, ramiona”- śpiew piosenki i pokazywanie elementów ciała.

Pięcioro dzieci z balonami6. Zabawy paluszkowe:

  • „Tu płynie rzeczka”, „Pięć małpek”, „Ptaszki”, Wiosenna burza”- poprawianie sprawności manualnej i ruchowej - wzbogacanie repertuaru ruchów, umacnianie reakcji dziecka na wiersze i historyjki poprzez gesty i ruch.
  • Nauka zabawy paluszkowej „Słonko zaświeciło”.
  • „Idzie pająk do góry”- samodzielne opowiadanie przez dzieci.
  • Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz” - wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy.
  • Utrwalenie zabawy „Pada deszczyk, pada”.
  • „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
  • Utrwalenie zabawy paluszkowej „Budujemy dom”.