1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Przygotowanie do życia w grupie społecznej przez wdrażanie do zgodnej zabawy
- Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów. Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką
- Kształtowanie nawyku mycia rąk i buzi po zabawie, przed i po posiłkach oraz po skończonej toalecie
- Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych
- Doskonalenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków. Właściwe posługiwanie się sztućcami. Zwracanie uwagi na właściwą postawę przy stole
- Przypominanie o zasadach panujących w grupie - nauka słuchania, gdy mówią inni, cierpliwe czekanie na swoją kolej.
- Wyrabianie umiejętności zdyscyplinowanego przemieszczania się: „jedziemy pociągiem”, „idziemy parami”
- Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
- Wprowadzanie słownictwa związanego z Latem – zabawy w ogrodzie , na placu zabaw, odpoczynek nad wodą,
- Loteryjka obrazkowa – „Co pasuje do lata?” Oglądanie obrazków, nazywanie ich i odpowiednie klasyfikowanie
- „Zbieramy muszelki” – zabawa liczbowa – utrwalanie nauki liczenia do trzech
- Czytanie bajek i opowiadań o zróżnicowanej tematyce – odpowiadanie na pytania dotyczące treści
- Rozmowa z dziećmi na temat różnych form spędzania letniego wypoczynku – rozumienie wyrazu wakacje. Dzielenie się swoimi planami wakacyjnymi
- Czym jedziemy na wakacje? – rozwiązywanie zagadek związanych z różnymi środkami lokomocji
- Co jeździ, lata, pływa? – zabawa dydaktyczna. Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia
- „Letnia burza” – ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piórek
- Czytanie bajeczek wybranych samodzielnie przez dzieci – próby wypowiedzi na temat przeczytanych utworów – poszerzanie słownictwa
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- • Układanie klocków o rożnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o rożnej wielkości i liczbie- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów.
- • Piramidy, labirynty – usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- • Puzzle i układanki drewniane – stymulowanie procesów spostrzegania, analizy i syntezy wzrokowej
- • Budowanie zamków i babek z piasku
- • Piramidy, wkładanki, obręcze- usprawnianie chwytu precyzyjnego i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- • Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża” utrwalanie pojęć wysoki, niski,
- • Zabawa manipulacyjna z wykorzystaniem klocków mini wafle
- • Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
- • Kolorowe Wakacje – malowanie farbami latawca, wyrażanie swojej ekspresji.
- • Morska przygoda – praca plastyczna przy użyciu: kleju, papieru, bibuły.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu- doskonalenie umiejętności poruszania się w parach i przy wężu; wdrażanie zasad bezpiecznego poruszania się.
- „Mój kolega robi…” – zabawa ruchowo - naśladowcza . Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał słowny- zabawa „Jedź, stój”
- Poranna gimnastyka do piosenek „Gimnastyka ważna sprawa”, „Rączki do góry”,
- Zabawy z piłką: kopanie, rzucanie, turlanie, podawanie.
- Ćwiczenia muzyczno – ruchowe inscenizowane treścią piosenek, zachęcanie do naśladowania ruchów i gestów opiekuna.
- Zabawy dowolne na placu zabaw i w ogrodzie
- „Dziecięce igraszki” – zabawa z wykorzystaniem maty interaktywnej
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawy ruchowe ze śpiewem: „Jeśli humor masz od rana”, „Baloniku”, „Stary Niedźwiedź”, „Kółko graniaste” - integrowanie grupy,
- Co to za piosenka? – odgadywanie znanych dzieciom piosenek, wspólny śpiew i taniec przy utworach
- Uczestniczenie w zabawach kołowych ze śpiewem: „Niech żyją wakacje”, „Piłka Oli”
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej,
- Zabawa instrumentami muzycznymi - próba grania na nich.
- Zabawy w rytm melodii: łączenie w pary, w koło, zmiany kierunku tańca
6. Zajęcia paluszkowe:
- „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
- Utrwalanie wyliczanki „Ten duży”
- Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz”
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych: „Kanapka”, „Pająk”, „Sroczka”, „Pada deszczyk”