1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Kształcenie umiejętności słuchania innych - zwracanie uwagi na kolejność wypowiadania się w grupie, nauka sygnalizowania chęci wypowiedzi poprzez podnoszenie ręki do góry,
- Wspieranie procesu kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych – szczególne uwrażliwianie na konieczność mycia rąk po skorzystaniu z toalety, przed posiłkiem, czy po zabawie na placu zabaw.
- Dalsze opanowywanie umiejętności związanych z rozbieraniem i ubieraniem się. Samodzielnie przygotowujemy się do leżakowania a po jego zakończeniu zakładamy skarpety, rajstopy, spodnie i buciki.
- Nawiązywanie bliższego kontaktu z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne inicjowane samodzielnie przez dzieci lub opiekunkę.
- Podejmowanie działań na rzecz grupy - utrzymywanie porządku wśród zabawek;
- Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych, wpajanie nawyków grzecznościowych - witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w żłobku używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, używania słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
- Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoja kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami
- Nauka poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec koleżanek i kolegów. Dbanie o jak najlepszy kontakt dziecka z opiekunką,
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
- Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, pojęć matematycznych rozwój poznawczy:
- Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną „Wiosna”, „Słoneczko coraz wyżej”
- Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie na wiosnę: zielone liście na drzewach i trawa, pierwsze kolorowe kwiaty, śpiew ptaków, świecące słońce, coraz cieplejsze dni,
- Zapoznanie dzieci z pojęciem emocji, uczuć na prostych przykładach (jestem szczęśliwy-uśmiecham się, jest mi smutno-płaczę, jestem zły-krzyczę).
- Zabawa rozwijająca umiejętność określania (porównywania) długości, posługiwanie się określeniami duży, mały,
- Czytanie bajeczek i oglądanie ilustracji ze żłobkowej biblioteczki- opowiadanie przeczytanych bajeczek- rozwijanie mowy biernej i czynnej oraz ćwiczenie pamięci.
- Utrwalamy poznane kolory (żółty, czerwony, niebieski, zielony) - ćwiczenia spostrzegawczości.
- Ćwiczenia kształtujące wymowę: -ćwiczenia logopedyczne - „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”, „Co się stało z naszymi ustami”, klaskanie językiem, kręcenie kolek językiem,
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie drewnianych puzzli, układanek- dopasowywanie elementów o różnej wielkości kształcie i liczbie
- Budowanie z klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze- budowanie wież, mostów, domków, garaży, pociągów
- Piramidy, wkładanki, rzucanie do celu, obręcze, labirynty – rozwój zręczności i koordynacji ruchów, usprawnianie pracy dłoni.
- Zabawa konstrukcyjna „wysoka i niska wieża”- utrwalanie pojęć wysoki i niski
- „Zgadnij co to”- rozpoznawanie po dotyku przedmiotów znajdujących się w pudełku- poznawanie właściwości przedmiotu: kształtu, konsystencji, wydawanego dźwięku.
- Zabawy tematyczne: zabawa w gotowanie, sklep, mechanika, itp. naśladowanie czynności pokazanych przez opiekunkę,
- Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pojemnika
- Wspólne wykonanie Marzanny na pożegnanie zimy
- Praca plastyczna:
- „W marcu jak w garncu” – wyklejanka;
- „Bukiet na Dzień Kobiet” – wyrażanie własnej ekspresji za pomocą kolorowych farb
- „Bazie” – wyklejanka z włóczki i bibuły
- „Wiosenny krajobraz”- malujemy farbami w znanej kolorystyce: żółte słońce, niebieskie niebo, zielona trawa, czerwone kwiaty
- Formujemy z plasteliny ślimaka rozwijając naszą wyobraźnię i zdolności manualne
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- „Poranna gimnastyka”- ćwiczenia tułowia, skłony, skręty w różnych kierunkach, przód, tył, w prawo, w lewo- doskonalenie motoryki.
- Spacery w poszukiwaniu wiosny- obserwujemy zmiany pogodny i szukamy pierwszych wiosennych kwiatów, zielonych listków oraz słuchamy śpiewu ptaków. Zwrócenie uwagi na cieplejszą porę roku, lżejsze ubieranie.
- Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki do piosenki „Zielona wiosna”, „Ptaszki wracają do gniazd” z elementem orientacyjno -porządkowym, ćwiczenie orientacji i reagowania na sygnał
- Zabawa ruchowo- naśladowcza- „Wiosenne czarowanie”
- Zabawy integracyjne z wykorzystaniem tunelu i chusty animacyjnej.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu- chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał „STOP”
- Zabawy toczenia, rzutu i chwytu piłką
- „Utrzymaj woreczek na głowie”- zabawa ruchowa z elementami utrzymania równowagi postawy ciała
- Zabawy integracyjne „ Baloniku”, „Pociąg”
- Spacery połączone z zabawa na świeżym powietrzu, na placu zabaw (berek, skłony tułowia, wymachy, podskoki) - doskonalenie umiejętności poruszania się w parach, wdrażanie zasad bezpiecznej zabawy na powietrzu.
5. Zajęcia umuzykalniające:
- Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Idzie do nas wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna”
- Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło, szybka orientacja na zmianę melodii.
- Zabawy w kole: „Stary niedźwiedź” „Kółko graniaste"
- Śpiew dotychczas poznanych piosenek. „Wiosenna kapela”- wykorzystanie instrumentów muzycznych (cymbałki, tamburyn, grzechotka, bębenek, itp.)
- Zabawa rytmiczno- ruchowa „My jesteśmy krasnoludki”
- „Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej.
- Zapoznanie z nowymi piosenkami „Witaj Wiosno”.
6. Zabawy paluszkowe:
- „Wiosenna burza”- poprawianie sprawności manualnej i ruchowej.
- „Idzie pająk do góry”- samodzielne opowiadanie przez dzieci.
- Zabawa paluszkowa „Rodzinka”, „Kominiarz” - wzbogacanie słownictwa dzieci, rozwój mowy.
- Zapoznanie z zabawą „Pada deszczyk”.
- „Masuje, masuje”- budowanie pozytywnego emocjonalnego kontaktu pomiędzy dzieckiem, a osobą, z którą się bawi, poprawienie sprawności manualnej.
- Utrwalanie wyliczanki „Ten duży”.