1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Wpajanie nawyków grzecznościowych, porządkowych oraz higienicznych: m.in. rytuał powitania i pożegnania, porządkowanie zabawek, mycie rączek przed i po posiłku oraz po spacerze, nocnikowanie.
- Modelowanie prawidłowych zachowań w grupie, kontynuacja sprawnego poruszania się w grupie podczas wyjścia na plac zabaw i do parku: „Idziemy parami”, „Jedziemy pociągiem”.
- Kontynuacja wspomagania nauki samodzielności w piciu z kubka, posługiwanie się łyżką i widelcem.
- Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby.
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji- doskonalenie umiejętności zabawy w grupie- nauka poszanowania zabawy innego dziecka, czuwanie nad zgodną zabawą w grupie, właściwym wykorzystaniu zabawek.
- Nawiązywanie bliższego kontaktu z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne, inicjowane samodzielnie przez dzieci lub opiekunkę.
- Podejmowanie działań na rzecz grupy - utrzymywanie porządku wśród zabawek.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia i rozwój poznawczy:
- Czytanie bajek ze żłobkowej biblioteczki – poszerzanie słownika dziecięcego i wspomaganie rozwoju mowy, rozwijanie twórczej aktywności dziecka.
- Czytanie wierszy: „Farma”, „Na wsi”, „ Babcia zupę gotowała”- rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Wierszyk dźwiękonaśladowczy : „Ćwir, ćwir, ćwir”- usprawnianie narządów mowy.
- Ćwiczenia oddechowe: „Małe i duże piórek podróże”- doskonalenie umiejętności prawidłowego wdechu i wydechu.
- Utrwalanie poznanych kolorów (czerwony, żółty, niebieski, zielony) ćwiczenia spostrzegawczości.
- Poznajemy kształty (trójkąt, koło, kwadrat) - ćwiczenia spostrzegawczości.
- „Z wizytą w zagrodzie”- przypomnienie dotychczas poznanych zwierząt mieszkających w zagrodzie (krowa, koń, kogut, świnka, baranek).
- Słuchanie wiersza „Wiosenny wietrzyk”- dzieci naśladują szum i świst wiatru, naśladują ruchem ust silny wiatr i lekki wiaterek.
- radośnie świętujemy Dzień Rodziny - pogadanka z dziećmi na temat uroczystości obchodzonych w naszym żłobku.
- Obchodzimy Święto Dnia Mamy i Taty w naszym żłobku- słuchamy piosenek „Moja mama jest kochana”, „Najlepiej jest u mamy”, „Daj mi rękę tato” i wierszyków „Droga Mamo, Drogi Tatku”.
- Zabawa „Magiczne słowa”- przypomnienie magicznych słów: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia.
- Zabawy w kącikach tematycznych połączone z nauka posługiwania się przedmiotami np. kuchnia, odkurzacz, itp..
3. Zajęcia manipulacyjno- konstrukcyjne, plastyczne:
- Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze, dopasowywanie elementów układanek o różnej wielkości i liczbie.
- Zabawa konstrukcyjna „ Wysoka i niska wieża”- utrwalanie pojęć wysoki i niski, duży, mały.
- Układanie puzzli- rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
- Dopasowywanie kształtów do otworów: koło, kwadrat, trójkąt- celowanie, wkładanie- stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
- Zabawa „Majowy deszczyk”- nauka darcia papieru- doskonalenie motoryki małej.
- Skupianie uwagi na manipulowaniu drobnymi elementami przy pomocy „Zakręconych labiryntów”.
- Malujemy farbami i kolorujemy kredkami obrazki konia, świnki, krowy, koguta, pieska, kota, koguta.
- Przygotowujemy laurkę dla Mamy i Taty.
- Malowanie farbkami wiosennej łąki.
- Rysowanie na dużej powierzchni (rysowanie kropek, kresek, fal).
- Zwierzątka z plasteliny – lepienie zwierzątek z plasteliny – usprawniamy nasze zdolności manualne.
- Warzywa i owoce – wyklejanki dla dzieci z kolorowego papieru.
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo- fizycznego i zdrowotnego:
- Spacery połączone z zabawą na świeżym powietrzu- obserwujemy zmiany pogody, słuchamy śpiewu ptaków, obserwujemy przyrodę, doskonalimy umiejętności poruszania się w parach, wdrażamy zasady bezpiecznej zabawy na powietrzu.
- Zabawy na świeżym powietrzu- zabawy na placu zabaw.
- Zajęcia gimnastyczne: robimy rowerki, pajacyki, podskoki, maszerowanie, zbieranie grzybków, wkręcanie żarówek itp..
- Zabawa ruchowo-muzyczna- naśladowanie latających motylków, pszczółek w rytm muzyki.
- Chodzimy na palcach i piętach- ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu.
- Zabawy integracyjne z chustą animacyjną - dzieci siedzą na chuście lub pod chustą falowaną przez opiekunki oraz bawią się kolorowymi piłeczkami.
- Zabawa ruchowa „Poszły na spacer zwierzęta”- dzieci naśladują ruchy poszczególnych zwierząt- zająca, bociany, żabki, konika, pieska.
- Ćwiczenia z woreczkiem gimnastycznym mające na celu utrzymanie równowagi i prawidłowej postawy ciała.
- „Omiń kałuże”- ćwiczenie z elementami równowagi, ćwiczenie uwagi, zręczności, orientacji, doskonalenie ruchów.
- Zabawy toczenia, rzutu i chwytu piłką.
5. Zabawy paluszkowe:
- Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych: „Kanapka”, „Pająk”, „Sroczka” itp..
- Zapoznanie z zabawą „Pada deszczyk”:
Pada deszczyk
Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę.)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
(Prostujemy się i klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!! (Tupiemy stopami o podłogę.)
6. Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawy kołowe- „Balonik”, „Kółko graniaste”.
- Wspólne tańce przy piosenkach „Witaj wiosno”, „Kle, kle boćku”, „Łączka w kwiatki”, „Na majówkę”, „Moja mama jest kochana”, „Pomogę mamusi”, „Stokrotka”, „Bal na łące”.
- Ćwiczenia słuchowo- rytmiczne- podskoki w rytm klaskania.
- „Wesoła orkiestra” - granie na instrumentach muzycznych.
- Zabawa ruchowo-muzyczna - ”Bociany i Żaby” - naśladowanie chodzenia bociana i skaczącej żabki do piosenki „Zielona wiosna”.